ماینینگ بیت کوین چگونه عمل می‌کند؟
نوشته شده توسط : علیرضا

بیت کوین‌ها چگونه بوجود می‌آیند؟ با پول کاغذی؟ یعنی وقتی یک دولت تصمیم به چاپ و توزیع پول می‌گیرد؟ در واقع بیت کوین فاقد دولت مرکزی است

ماینینگ چیست؟

در بیت کوین، ماینرها از یک نرم افزار خاص برای حل معادلات ریاضی استفاده می‌کنند و تعداد مشخصی بیت کوین تولید و در اختیار صرافی می‌گذارند. این یک راه هوشمندانه برای تولید بیت کوین است و انگیزه زیادی به افراد می‌دهد تا به ماینرها بپیوندند.

بیت کوین امن است

ماینرهای بیت کوین با مورد تایید قرار دادن تراکنش‌ها به امنیت شبکه کمک می‌کنند. ماینینگ قسمت مهم و جدایی ناپذیر بیت کوین است و در عین حالی که شبکه بیت کوین را ثابت و امن نگه می‌دارد، درستی تراکنش ها را تضمین می‌کند.

مقایسه سخت افزار ماینینگ بیت کوین

در حال حاضر بر اساس هر هش (Hash) و بازده الکتریکی بهترین گزینه‌ها برای ماینر بیت کوین عبارتند از:

ماینینگ بیت کوین فرایندی است که تاریخچه تراکنش ها را ضمیمه ی دفتر کل تراکنش های بیت کوین یا بلاک چین می‌کند. این دفتر زنجیره بلاک (Blockchain)  نام دارد چرا که مانند زنجیره‌های بلوک عمل می‌کند.

ماینینگ بیت کوین فرایندی است که تاریخچه تراکنش ها را ضمیمه ی دفتر کل تراکنش های بیت کوین یا بلاک چین می‌کند. این دفتر زنجیره بلاک (Blockchain)  نام دارد چرا که مانند زنجیره‌های بلوک عمل می‌کند. بلاک چین به منظور تایید تراکنش‌های صورت گرفته  در سایر نقاط شبکه‌ به کار گرفته می‌شود.

نود های (Node) بیت کوین، از بلاک چین به منظور تشخیص تراکنش های مشروع و جلوگیری از بین کوین هایی که قبلا در جای دیگر خرج شده اند استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: سِگویت (Segwit) و عملکرد آن

بلاک چین چیست؟

ماینینگ بیت کوین عمدا به گونه‌ای طراحی شده است که بسیار سخت و فشرده باشد تا تعداد بلوک هایی که هر روز توسط ماینرها پیدا می‌شوند،

ماینینگ بیت کوین عمدا به گونه‌ای طراحی شده است که بسیار سخت و فشرده باشد تا تعداد بلوک هایی که هر روز توسط ماینرها پیدا می‌شوند، ثابت بماند. بلوک های شخصی باید حاوی الگوریتم اثبات کار باشند تا معتبر شوند. نودهای بیت کوین هر باری که بلوک دریافت می‌کنند این الگوریتم را مورد تایید قرار می‌دهند.

بیت کوین از ساختار اثبات کار هشکش (Hashcash) استفاده می‌کند. هدف اصلی ماینینگ این است که به نودهای بیت کوین اجازه دهد تا ایمن شوند و در برابر تهاجم متحد باشند. ماینینگ همچنین مکانیزم مورد استفاده برای معرفی بیت کوین به سیستم است: ماینرها در قبال کوین های جدیدی که میسازند از هزینه‌های تراکنش مبلغی به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

این کار به هدف انتشار کوین های جدید به شیوه ای نامتمرکز و همچنین انگیزه دادن به افراد برای تامین امنیت سیستم عمل می‌کند. ماینینگ بیت کوین به این دلیل معروف است که شبیه به استخراج سایر کالاها است: به همان میزان که استخراج طلا و سایر کالاهای با ارزش سخت و طاقت فرسا است، بدست آوردن کوین جدید نیز سخت و به کندی صورت می‌گیرد.

اثبات کار چیست؟

اثبات کار یک قطعه‌ی اطلاعاتی است که برای تایید و اجرای مقررات  مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چند سخت، وقت گیر و پرهزینه است، اما باید داده ها را بررسی کند تا مطابق مقررات عمل کنند.

اثبات کار یک قطعه‌ی اطلاعاتی است که برای تایید و اجرای مقررات  مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چند سخت، وقت گیر و پرهزینه است، اما باید داده ها را بررسی کند تا مطابق مقررات عمل کنند. ایجاد اثبات کار می‌تواند یک فرایند تصادفی با احتمال کم باشد، به طوری که قبل از تشکیل یک اثبات کار معتبر، بطور متوسط نیاز به آزمون و خطا است. بیت کوین از هش کش یا (Hashcash) استفاده می‌کند.

دشواری ماینینگ بیت کوین چیست؟

مشکل دشواری محاسبات; استخراج بیت کوین به این خاطر سخت است که هش SHA-256 از سرآمد بلوک باید کمتر یا مساوی با هدف باشد تا بلوک مورد قبول شبکه قرار گیرد. این مشکل را می‌توان به طور ساده تر بیان کرد:

  • هش در یک بلوک باید با تعداد مشخصی صفر شروع شود. احتمال محاسبه‌ی هشی که با تعداد زیادی صفر شروع شده بسیار کم  و سخت است، بنابراین باید برای محاسبه کردنش تلاش زیادی کرد. برای تولید یک هش جدید در هر بار،یک نانس (Nonce) افزایش می‌یابد.

دشواری متریک در شبکه بیت کوین

سختی استخراج در شبکه بیت کوین مقیاسی برای محاسبه میزان سختی استخراج یک بلاک جدید در مقایسه با نمونه‌ی ساده تر آن است. هر ۲۰۱۶ بلوک برابر است با یک مقدار ارزش برای محاسبه. به طوری که اگر ماینرها با همین سختی اقدام به استخراج کنند، این ۲۰۱۶ بلوک دقیقا دو هفته زمان برای تولید نیاز دارند. به طور متوسط  در هر۱۰ دقیقه یک بلوک تولید می‌شود.

هر چقدر ماینرها بیشتر باشند، میزان تولید بلوک افزایش خواهد یافت. با بالا رفتن نرخ تولید بلوک، سختی استخراج بیشتر می‌شود و همین امر باعث می‌شود تا دوباره نرخ تولید کاهش یابد.‌ هر بلوکی که توسط ماینرهای مخرب بدون طی کردن روند سختی استخراج مورد نظر آزاد شود به راحتی توسط افراد در شبکه باطل می‌شود و بی‌ارزش خواهد بود.

بیشتر بخوانید: همه چیز دربارهٔ ChainLink

استخراج ابری بیت کوین چیست؟

استخراج ابری این قابلیت را به کاربران می‌دهد تا در مرکز داده ی سخت افزار، ظرفیت استخراج خریداری کنند. کاربران با استفاده از استخراج ابری بیت کوین می‌توانند بدون مدیریت سخت افزار، نرم افزار، برق، پهنای باند و سایر موارد، آفلاین بیت کوین استخراج کنند.

استخراج ابری این قابلیت را به کاربران می‌دهد تا در مرکز داده ی سخت افزار، ظرفیت استخراج خریداری کنند. کاربران با استفاده از استخراج ابری بیت کوین می‌توانند بدون مدیریت سخت افزار، نرم افزار، برق، پهنای باند و سایر موارد، آفلاین بیت کوین استخراج کنند. آنگاه استخراج بیت کوین در ابر کاملا خودکار انجام می‌شود.این کار باعث می‌شود تا مالکان با هیچ مشکلی از قبیل برق، حرارت، نصب و غیره مواجه نشوند.

پاداش بلوک

هرگاه یک بلوک کشف شود، استخراج کننده می‌تواند مقدار معینی بیت کوین را که مورد توافق همگان در شبکه است به عنوان پاداش دریافت کند. به علاوه، ماینرها از هزینه ارسال تراکنش ها به وسیله کاربران پاداش دریافت می‌کنند. این پاداش انگیزه ای برای ماینر است تا تراکنش را در بلوک خود قرار دهد. در آینده، با ورود استخراج کنندگان جدید در بیت کوین، هزینه های تراکنش درصد قابل توجهی از درآمد ماینرها را تشکیل خواهد داد.





:: برچسب‌ها: ماینینگ بیت کوین ,
:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: