دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger) چیست؟
نوشته شده توسط : علیرضا

فناوری دفتر کل توزیع (DLT) یک سیستم دیجیتالی برای ثبت تراکنش‌هایی است که در آن تراکنش‌ها به همراه جزئیات در چندین محل و در یک زمان ثبت می‌شوند. برخلاف پایگاه‌های سنتی داده، دفاتر کل توزیع هیچ مرجع واحدی برای ذخیرهٔ داده ندارند.

Distributed Ledger

در یک دفتر توزیع، هر نود تمام فرایند را پردازش و هر مورد را تایید می‌کند، سپس هر کدام را نزد خود ثبت کرده تا دربارهٔ صحت آن‌ها از طریق اجماع نظر اطمینان حاصل کند. از این فناوری می‌توان برای ثبت داده‌های ایستایی مانند رجیستری، داده‌های پویا و تراکنش‌ها استفاده کرد. این معماری کامپیوتر نشان دهندهٔ یک انقلاب مهم در ثبت آیتم‌ها است که با تغییر چگونگی جمع آوری اطلاعات و انتقال آن همراه است. 

ریشه‌های دفتر توزیع

دفاتر توزیع که اساسا سابقهٔ تراکنش‌ها و داده‌های مشابه را در اختیار دارند، برای یک بازهٔ هزار ساله در قالب کاغذ ایجاد می‌شدند. اما آن‌ها در اواخر قرن بیستم با ظهور رایانه‌ها دیجیتالی شدند. اگرچه کاملا هم دیجیتالی نشده بودند زیرا تنها یک نسخهٔ کپی شده از کاغذها را بازتاب می‌دادند.

با این حال در طول تاریخ، یک مرجع مرکزی برای اعتبار بخشیدن به معاملات ثبت شده در دفاتر کل مورد نیاز بوده است. برای مثال، بانک‌ها باید تراکنش‌های مالی را تایید کنند. 

اکنون فناوری قرن ۲۱ گام بعدی را در ثبت تراکنش‌های ارز دیجیتال،‌ الگوریتم‌های پیشرفته، قدرت محاسبات قوی تر برداشته است و دفتر کل توزیع را تبدیل به یک دفتر بایگانی بادوام کرده است. حال برای درک بهتر عملکرد دفتر کل توزیع باید دربارهٔ فناوری بلاک چین مطالبی بیاموزید.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین فناوری‌ای است که به مردم اجازه می‌دهد تا ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین را ارسال و دریافت کنند. اما بلاک چین فراتر از یک سیستم پرداخت عمل می‌کند و در جاهای دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بلاک چین فناوری‌ای است که به مردم اجازه می‌دهد تا ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین را ارسال و دریافت کنند. اما بلاک چین فراتر از یک سیستم پرداخت عمل می‌کند و در جاهای دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگامی که ساتوشی ناکاموتو اولین ارز دیجیتال جهان (بیت کوین) را ساخت، در کنار آن پروتکل شگفت انگیزی به نام "بلاک چین" را معرفی کرد.

جذاب ترین بخش بلاک چین آنجایی است که هیچ شخص خاص یا مرجع واحدی بر آن کنترل ندارد. تراکنش‌ها توسط جامعهٔ آنلاین (ماینرها) پردازش و تایید می‌شوند که این امر باعث می‌شود تا شبکه غیرمتمرکز شود. این پروتکل مزایای زیادی مانند شفافیت، سرعت و امنیت که در ادامه بیشتر راجع به آن‌ها توضیح خواهم داد. فناوری بلاک چین تنها برای تراکنش‌های مالی طراحی نشده است بلکه پتانسیل این را دارد تا در هر صنعتی به کار گرفته شود.

بلاک چین غیرمتمرکز است و همه به یک اطلاعات دسترسی دارند (به جز بلاک چین‌های خصوصی که توسط شرکت‌ها ساخته شده‌اند). این بدان معناست که هرگاه یک تراکنش پردازش و تایید شود، بلافاصله در بلاک چین قرار می‌گیرد و همه قادر به دیدن آن هستند.

این موضوع بسیار شبیه به سیستم حسابداری کل در دنیای واقعی است، به طوری که حسابدار شرکت می‌تواند همهٔ تراکنش‌هایی که انجام شده است را ببیند و موجودی حساب‌ها را چک کند. از آنجایی که بلاک چین‌ها همچون بیت کوین و اتریوم عمومی هستند، همه می‌توانند اطلاعات تراکنش را ببینند.

بیشتر بخوانید: بلاک چین (Block Chain)

مزیت‌های دفتر توزیع کل

فناوری‌های دفتر توزیع، سرعت تراکنش‌ها را افزایش می‌دهند و کنترل اشخاص ثالث در ثبت تراکنش‌ها را از بین می‌برند. همچنین آن‌ها هزینهٔ کارمزد را کاهش می‌دهند. کارشناسان معتقدند که دفاتر توزیع بسیار امن هستند زیرا هر نود در شبکه سوابق را نزد خود بایگانی می‌کند و در نتیجه هک کردن آن کاری بسیار دشوار خواهد شد. 

بسیاری از آن‌ها معتقدند دفاتر توزیع از شفافیت بالایی برخوردارند، زیرا تمام سوابق‌های تراکنش به اشتراک گذاشته می‌شوند و در نتیجه در سراسر شبکه قابل مشاهده خواهند شد. این دفاتر مکانی بسیار امن برای ثبت تراکنش‌های ارز‌های دیجیتال هستند که در آینده بر اهمیت آن‌ها افزوده خواهد شد.





:: برچسب‌ها: دفتر کل توزیع شده ,
:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: