قرارداد آتی بیت کوین
نوشته شده توسط : علیرضا

از آنجایی که تحلیل ها و نظرات در مورد ارزهای دیجیتال بسیار متفاوت اند، توجه به همه آنها می تواند چالش بر انگیز باشد. معاملات آتی بیت کوین از پایان سال 2017 در دسترس هستند. آنها همچنین  به طور بالقوه بر تصمیمات نظارتی بر ابزارهای مالی بیت کوین مانند ETF تاثیر می گذارند.

برخی از سرمایه گذاران برای انجام معاملات خود روش معاملات آتی را پیش می گیرند. یک قرارداد آتی، قراردادی است که بین دو نفر منعقد شده که در آن یک دارایی مشخص، در زمانی معین در آینده و با قیمتی توافقی خرید و فروش می‌شود. این روش به کاهش ریسک و احتمال زیان کمک می کند. 

قرارداد آتی چیست؟

قرارداد آتی، قراردادی از پیش تعیین شده است که بر اساس آن فروشنده متعهد می‌شود در تاریخ معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمت مشخص بفروشد و در مقابل، طرف دیگر قرارداد متعهد می‌شود همان کالا را با همان مشخصات در تاریخ معین بخرد و برای اینکه هر دو طرف به تعهدات خود عمل کنند باید مبلغی را به عنوان وجه تضمین اولیه بپردازند. 

بیشتر بخوانید: قراردادهای هوشمند (Smart Contract)

این قرارداد دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت دارد. قرارداد بلند مدت به این صورت است که طرفین متعهد می شوند در تاریخی که قیمت مورد نظر آنها تثبیت شد، خرید و فروش کنند یعنی قیمت ارجحیت دارد. اما در قرارداد کوتاه مدت، تاریخی مشخص می شود که به محض فرا رسیدن آن معامله صورت می گیرد. در اینجا تاریخ قرارداد ارجحیت دارد. 

دو هدف اصلی قرارداد های آتی

  • پیش بینی قیمت بازار
  • کاهش ریسک

در حالت اول، شخصی که پیش بینی کند قیمت نفت تا تاریخ انقضاء قرارداد بالا می رود، میتواند به راحتی از این روش استفاده کند. برای مثال اگر در هنگام عقد قرارداد قیمت نفت 50 دلار باشد و شخص پیش بینی کند که قیمت آن افزایش می یابد، تاریخی را تعیین می کند و در همان زمان معامله را انجام می دهد که احتمالا معامله ای پر بازده و سودآور خواهد بود. 

معاملات آتی فقط به کالاها محدود نمی شود. آنها همچنین می توانند به عنوان ابزاری برای حدس و گمان در مورد قیمت دارایی های مالی استفاده شوند.

در حالت دوم، می توانند تا حدودی نوسانات نامناسب بازار را کاهش دهند. بنابراین شخص می تواند روی قیمت مورد نظر خود قرارداد ببندد. به عنوان مثال، اگر قیمت فعلی هر بشکه نفت 50 دلار باشد، یک شرکت کشتیرانی که انتظار دارد قیمت نفت افزایش یابد، می تواند روی 10 بشکه نفت سرمایه گذاری کند. قرارداد آنها 500 دلار خواهد بود. پس از انقضای قرارداد، اگر قیمت هر بشکه نفت به 60 دلار افزایش یابد، این شرکت 100 دلار پس انداز می کند.  

قرارداد آتی بیت کوین چیست؟

معاملات آتی بیت کوین قراردادهای آتی است که قیمت بیت کوین را پیش بینی می کند اما افراد را مجبور به خرید و فروش آن نمی کند. بکت اولین قراردادهای آتی فیزیکی بیت کوین را عرضه کرده است که پس از مدت‌ها تلاش توانست مجوز فعالیت خود را از مراجع حوزه اوراق بهادار آمریکا دریافت کند و از ابتدای مهر ماه قراردادهای خود را آغاز کرد. پیش از آغاز عرضه قراردادهای آتی، بکت در چند نوبت عرضه آنها را به تاخیر انداخته بود.

بیشتر بخوانید: بیت کوین گلد (Bitcoin Gold)

تسویه و پردازش قراردادها در تاریخ مشخص نیز توسط پلتفرم Bakkt Warehouse صورت می‌گیرد. تفاوت میان بکت و پلتفرم‌های مشابه، نحوه تسویه قراردادهاست. در بکت با رسیدن به تاریخ سررسید، قرارداد به صورت بیت کوین تسویه خواهد شد، نه به صورت دلار یا هر ارز رایج دیگری. افرادی که قرارداد آتی را برای انجام معاملات خود انجام می دهند، در اصل در مورد قیمت بیت کوین در بازه زمانی مشخصی شرط بندی کرده اند. 

سویه و پردازش قراردادها در تاریخ مشخص نیز توسط پلتفرم Bakkt Warehouse صورت می‌گیرد.

برای مثال، اگر شخصی 10 بیت کوین 5000 دلار داشته باشد و احتمال بدهد که قیمت بیت کوین کاهش می یابد، می تواند توسط قرارداد آتی، آنها را با قیمت فعلی 5000 دلار بفروشد. وقتی قیمت به 4000 دلار کاهش یافت، علاوه بر سود آوری، توانسته با نوسانات بازار هماهنگ شود.

معاملات آتی بیت کوین مزیت های بسیاری را برای سرمایه گذاران فراهم می کند

1. تسهیل روند سرمایه گذاری و معامله برای کاربران

2. قرارداد ها این امکان را فراهم می کنند که بدون نیاز به طی کردن روند صحیح نگهداری بیت کوین ها با نوسانات بازار سازگار شویم

3. با اعطای بیت کوین بیشتر به سرمایه گذاران، نقدینگی بیشتری به بازار اضافه می شود. معاملات آتی می توانند نوسانات قیمت بیت کوین را کاهش دهند.

پلتفرم هایی که معاملات آتی بیت کوین را ارائه می دهند

  • CBOE یکی از بزرگ‌ترین مراکز مبادله قراردادهای آتی در جهان که اولین قراردادهای آتی بیت کوین را راه‌اندازی کرد.
  • گروه بازاریابی معاملاتی شیکاگو (CME) یک شرکت شیکاگویی مبادله قراردادهای آتی. این شرکت اعلام کرده که قراردادهای آتی بیت کوین روی پلتفرم آن‌ها، طی سال 2018 حدود 119 درصد رشد داشته است.
  • BitMEX یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های رمز ارز که معاملات قرارداد آتی بیت کوین را ارائه می‌دهد (به جز شهروندان آمریکایی)
  • TD Ameritrade یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کارگزاری در جهان، که اخیرا معاملات قرارداد آتی بیت کوین را راه‌اندازی کرده است.
  • OKEx شرکت هنگ‌کنگی معاملات رمز ارز که قراردادهای آتی بیت کوین را نیز عرضه می‌کند (به جز برای شهروندان آمریکایی)
  • Nasdaq دومین صرافی بزرگ معاملات بورس در دنیا، که قراردادهای آتی بیت کوین را در میانه‌های سال 2019 راه‌اندازی کرد.
  • Bakkt جدیدترین پلتفرم محافظت‌شده قراردادهای آتی بیت کوین که توسط صرافی بین‌قاره‌ای ICE، که NYSE را در اختیار دارد، پشتیبانی می‌شود. تاکنون عرضه قراردادهای آتی توسط این شرکت بارها به تعویق افتاده است اما در میانه‌های سال 2019، این پلتفرم نیز به جمع ارائه‌دهندگان قراردادهای آتی بیت کوین می‌پیوندد.

نقش قراردادهای آتی در رشد نهادهای نظارتی

قراردادهای آتی بیت کوین اصلی‌ترین دغدغه در بازار معاملات بیت کوین، طی معاملات نظارت شده بودند. ازآن پس تحولات بسیاری در مورد وضعیت بیت کوین انجام شد و همچنین بحث ایجاد ETF بیت کوین پیش آمد. تاکنون SEC هنوز هیچ‌کدام از برنامه‌های پیشنهادهای ETF بیت کوین را نپذیرفته است. همچنین بازار قراردادهای آتی بیت کوین هنوز آن‌چنان ثابت نشده تا بتواند ETF بیت کوین را پشتیبانی کند. علاوه بر این SEC حتی درخواست‌های ETF  شرکت Van Eck & SolidX را به تعویق انداخته است.

بیشتر بخوانید: بیت کوین بهترین سرمایه گذاری از 1200 سال قبل تا به امروز!

قراردادهای آتی بیت کوین مزیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاران دارند، چرا که بیت کوین توسط نهادها و سرمایه‌گذاران دیگر پذیرفته می شود. بیشتر پلتفرم‌ها در حال حاضر نیز قراردادهای آتی را برای رمز ارزهای قدیمی‌تر نیز عرضه می‌کنند و پلتفرم Bakkt می‌تواند یکی از مهم‌ترین عناصر برای پیشرفت قراردادهای آتی بیت کوین در میان سایر شرکت‌ها باشد.





:: برچسب‌ها: بیت کوین ,
:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: