آلت کوین‌ به چه معناست؟
نوشته شده توسط : علیرضا

قبل از شروع، موضوع مهمی که باید دربارهٔ آن صحبت کنم واژهٔ ارز دیجیتال (Cryptocurrency) است. اگر قبلا دربارهٔ آن چیزهایی شنیده‌اید بد نیست مجددا در مقالهٔ ما هم اطلاعاتی دربارهٔ ارزهای دیجیتال کسب کنید.

پیشوند Crypto مخفف رمزنگاری است. رمزنگاری یک فناوری است که اطلاعات را ایمن نگه می‌دارد و آن را از مهاجمان مخفی می‌کند. مطمئننا واژهٔ رمزنگاری را در کتاب‌های تاریخ دیده‌اید، واژه‌ای که در خلال جنگ جهانی دوم نیروهای متحدین از آن برای رد و بدل کردن پیغام‌های محرمانهٔ خود استفاده می‌کردند.

بیشتر بخوانید: معرفی 10 ارزدیجیتال معروف جهان به جز بیت کوینrelated_content

اما امروزه، مهندسین علم کامپیوتر از این واژه برای مقاصد گوناگون استفاده می‌کنند. یکی از این مقاصد ارز دیجیتال است. سایت Decryptionary.com واژهٔ Cryptocurrency را یک پول الکترونیکی با ویژگی‌های امنیت تراکنش بالا و ناشناس بودن اطلاعات کاربران ترجمه می‌کند. اکنون تعداد ارزهای دیجیتال را فراموش کنید و تمرکز خود را تنها بر روی ماهیت و عملکرد آن‌ها بگذارید.

به لطف ارزهای دیجیتال، مردم دیگر نیازی به حضور بانک‌ها برای نگهداری از دارایی‌ها و اطلاعات شخصی خود ندارند (این مسئله شامل کارت‌های اعتباری شرکت‌ها نیز می‌شود).  آنها دیگر نیازی به بانک‌ها ندارند تا تراکنش‌ها را پردازش کنند زیرا تراکنش‌ها در بلاک چین توسط نود‌ها (تعداد انبوهی از کامپیوترهای شبکه) پردازش و تایید می‌شوند. بلاک چین یک پایگاه دادهٔ عظیم و مشترک است.

ارزهای دیجیتال به سه گونهٔ اصلی تقسیم می‌شوند

عد از بیت کوین نوبت به آلت کوین‌ها می‌رسد. در حال حاضر بیش از هزار آلت کوین در بازار ارز دیجیتال موجود است! اما اجازه ندهید تا این تعداد شما را بترساند؛ اکثر آلت کوین‌ها تنها نسخه‌ای از بیت کوین هستند که با تغییرات جزئی همراه بوده‌اند.

بلاک چین به سه بخش تقسیم می‌شود. بلاک چین بیت کوین که اولین فناوری منتشر شدهٔ ارزهای دیجیتال است. بعد از بیت کوین بلاک چین‌های فراوانی ساخته شدند که آلت کوین نام گرفتند. نئو، لایت کوین و کاردانو نمونه‌های قابل اعتماد آلت کوین‌ها هستند. و در آخر نوبت به توکن‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز می‌رسد که سومین بخش مهم ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده‌اند.

بعد از بیت کوین نوبت به آلت کوین‌ها می‌رسد. در حال حاضر بیش از هزار آلت کوین در بازار ارز دیجیتال موجود است! اما اجازه ندهید تا این تعداد شما را بترساند؛ اکثر آلت کوین‌ها تنها نسخه‌ای از بیت کوین هستند که با تغییرات جزئی همراه بوده‌اند. به همین خاطر است که آن‌ها را آلت کوین نامگذاری کرده‌اند. این بدان معناست که بیت کوین به تنهایی می‌تواند با همهٔ آن‌ها رقابت کند و خود یک نقش بسیار بزرگ را به تنهایی ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: کشورها ارزهای دیجیتال را تایید می‌کنند

آلتکوین، ارزهای رمزپایه جایگزینی هستند که بعد از موفقیت بیت‌کوین ایجاد شده‌اند. به طور کلی آلتکوین‌ها خود را یک جانشین برتر نسبت به بیت‌کوین می‌دانند. موفقیت بیت‌کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال همتا به همتا، راه را برای بسیاری از ارزهای دیگر هموار کرد.

ارزهای دیجیتال زیادی با هدف رفع محدودیت‌هایی که بیت‌کوین داراست ایجاد شده‌اند و در تلاش هستند با پیاده‌سازی برخی ویژگی‌ها خود با بیت‌کوین رقابت کنند. همه کوین‌های غیر از بیت‌کوین را آلتکوین می‌نامند. 

شرح بیشتر آلتکوین

Altcoin از دو کلمه تشکیل شده، Alt و Coin. 

Alt مخفف شده کلمه alternative به معنای جایگزین و Coin نیز بطور کلی به ارزهای دیجیتال گفته می‌شود. بنابراین معنی لغوی آلتکوین، به معنای کوین‌های جایگزین است. بهتر است بدانید که همهٔ آلت کوین‌ها نسخهٔ کپی شدهٔ بیت کوین نیستند و دارای ویژگی‌های منحصر به فرد هستند و حتی اهدافی کاملا متفاوت را نسبت به بیت کوین دنبال می‌کنند.

برخی از آلت کوین‌ها دارای الگوریتم‌های متفاوتی نسبت به بیت کوین هستند. به طور مثال، ارز دیجیتال فکتوم آلت کوینی است که از الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. در این الگوریتم خبری از ماینرها نیست و سیستم بجای آن از استیکرها (Stakers) استفاده می‌کند.

استیکرها کاربرانی هستند که مانند ماینرها به ازای تایید هر تراکنش‌ پاداش دریافت می‌کنند. تنها تفاوتی بزرگی که با شیوهٔ اثبات کار (Pow) دارد این است که دیگر خبری از رقابت بین ماینرها برای اینکه به عنوان اولین نفر تراکنش را تایید کنند نیست. کاربران در الگوریتم اثبات سهام به طور جداگانه و به نوبت برای پردازش انتخاب می‌شوند.

این امر باعث صرفه جویی در مصرف برق می‌شود و دیگر نیازی نیست تا هزاران ماینر یک بلاک مشابه را پردازش کنند زیرا یک ماینر به نام "Staker" برای تایید هر بلاک انتخاب می‌شود.

همانطور که می‌بینید همهٔ آلت کوین‌ها صرفا شبیه به بیت کوین عمل نمی‌کنند. در واقع نئو و اتریوم مثال‌هایی از آلت کوین‌های شناخته شده ای هستند که تفاوت‌های قابل توجهی با بیت کوین دارند. همانطور که می‌دانید بیت کوین یک ارز دیجیتال است اما در آن سو، اتریوم و نئو به عنوان ارز دیجیتال فعالیت ندارند بلکه توسعه دهندگان از پلتفرم آن‌ها استفاده می‌کنند تا اپلیکیشن‌های خود را بر روی آن طراحی کنند.

درست است، شما بر روی پلتفرم‌های نئو و اتریوم می‌توانید اپلیکیشن‌های منحصر به فرد خود را ایجاد کنید (دقیقا مانند اندروید). این امر راهی مناسب برای شرکت‌ها است تا ارزهای دیجیتال نوین خود را بر روی بلاک چین اتریوم و نئو ایجاد کنند.

اتریوم این امکان را با معرفی فناوری بی نظیری  در عرصهٔ رمزنگار محقق کرد. در سال ۲۰۱۵ ویتالیک خالق جوان اتریوم این فناوری را با نام قرارداد هوشمند عرضه کرد که اجازه می‌داد قراردادها پس از فراهم شدن یک شرایط از پیش تعیین شده به صورت خودکار فعال شوند.





:: برچسب‌ها: آلت کوین‌ ,
:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: