ارز دیجیتال چیست؟
نوشته شده توسط : علیرضا

امروزه بسیاری از ایرانی ها در مورد ارز دیجیتال مطلبی را شنیده یا خوانده اند. حتما برخی از شما شنیده اید که فردی در جمع اطرافیان، دوستان و یا آشنایان چگونه به کمک ارزهای مجازی از جمله بیکوین، اتریوم، ریپل و یا یکی دیگر از ارزهای کمتر شناخته شده؛ میلیونر شده اند!

ارزهای دیجیتال

اما براستی شما چقدر در مورد این ارزهای دیجیتال می دانید؟  احتمالا شما اطلاعات کمی در این زمینه دارید. اما ما در اینجا میخواهیم گام به گام شما را با آنها آشنا نماییم. ما تلاش خواهیم کرد که به زبان ساده و بدور از اصطلاحات فنی دنیای پیچیده برنامه نویسی، ارزهای دیجیتال را برای شما موشکافی کنیم. 

اولین قدم در این مسیر، شناختن مفهوم ارز دیجیتال است.

به زبان ساده، ارز دیجیتال نوعی ارز مجازی است که برای افزایش امنیت از الگوریتم های رمزنویسی استفاده نموده و به صورت کاملا الکترونیکی نظیر-به-نظیر(P2P) منتقل می شود. اینگونه ارزها به صورت فیزیکی وجود ندارند، یعنی شما نمیتوانید آنها را لمس نمایید و یا در جیب خود نگهداری کنید.

اما اگر پیگیر خبرهای ارز دیجیتال در سالهای اخیر بوده اید، می دانید که ناملموس بودن آنها مانع از افزایش ارزش مالی آنها نشده است. یکی از ویژگیهای ارزهای دیجیتال، در واقع بحث برانگیزترین آنها، ساختار ذاتی آنهاست که هیچ فرد یا نهادی به تنهایی توانایی کنترل آنها را نخواهد داشت. این ویژگی بارز ارزهای دیجیتال، آنها را از لحاظ تئوری در مقابل هرگونه دخالت و دستکاری گروه ها و دولت ها مصون مینماید.

ایده استفاده از ارز الکترونیک نظیر-به-نظیر (P2P) از چند دهه قبل آغاز شد، اما تا سال 2008 که بیتکوین توسط شخص یا گروهی که خود را ساتوشی ناکاموتو نامیدند؛ موفقیتی نداشت. اساس ساخت بیتکوین، و تمامی ارزهای مجازی دیگر که دنباله رو بیتکوین هستند؛ اصلاح یکی از مشکلات نقل و انتقال پول می باشد.

حتما از خود میپرسید مشکل نقل و انتقال پول چیست؟

برای درک بهتر برخی از این مشکلات فقط کافیست به انتقال پول بین دو کشور، و یا میزان کارمزد دریافتی بانک ها برای انجام یک ترکنش مالی فکر کنید. ارزهای دیجیتال برای اصلاح این گونه مشکلات از یک تکنولوژی جدید به نام "بلاک چین" استفاده می نمایند.

بلاک چین در واقع یک دفترکل دیجیتالی ثبت تمامی تراکنش های مربوط به هر ارز مجازی می باشد. به طور مثال اگر شما بیتکوین بخرید، بفروشید و یا از آن برای خرید هر چیز دیگری استفاده کنید، این تراکنش به صورت رمزنگاری شده در دفترکل شبکه ثبت میشود. به همین دلیل بیتکوین را سیستم نقدینگی دیجیتال غیرمتمرکز می نامند.

در حقیقت تکنولوژی بلاک چین زیربنای تمامی ارزهای دیجیتال می باشد. در دنیای ارزهای دیجیتال اصطلاحات فراوانی وجود دارد که بسیاری از آنها در ابتدای آشنایی برای کاربران پیچیده به نظر میرسد. اما ما تلاش خواهیم کرد که این پیچیدگی ها را به مفاهیمی بسیار ساده برای همگان تبدیل نماییم.





:: برچسب‌ها: ارز دیجیتال ,
:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: