سه نسل از فناوری بلاک چین
نوشته شده توسط : علیرضا

فناوری بلاک چین از رویدادهای برجسته قرن اخیر است. پس از هر یک از این تحولات برجسته که شاهد آنها بوده ایم ، اینترنت نیز به شیوه‌ای دراماتیک دچار تغییر و دگرگونی شد. هر مرحله در ایجاد اینترنتی که امروزه می‌شناسیم و به آن اعتماد داریم، اثرگذار، مهم و اساسی بوده است.

از جمله این نشانه‌های مهم می‌توان به ایجاد اولین شبکه‌های گسترده رایانه‌ای در دهه 1960 و توسعه سیستم های پست الکترونیکی در دهه 1970 اشاره کرد.

 تحولات دیگری نیز در دهه 1970 رخ داد، مثل ایجاد اولین مرورگرها و موتورهای جستجو که باعث تحولی عظیم در فضای اینترنت شدند. و ایجاد شبکه های اینترنتی داخلی(اترنت). همچنین راه‌اندازی شبکه گسترده جهانی وب نیز در دهه 1990 به وقوع پیوست. به همین ترتیب، می‌توان سیر تکاملی رشد و توسعه فناوری بلاک چین را دید  و آن را به مراحل مختلفی تقسیم کرد.

تقسیم بندی مراحل رشد و توسعه بلاک چین

تقسیم‌ بندی مراحل توسعه تکنولوژی بلاک چین باعث می‌شود تا بتوانیم آن را با توجه به پیشرفت‌ها و نوآوری های مهم دیگر به درستی دسته‌ بندی کنیم. فناوری بلاک چین تنها مدت کمی است که در حال همه گیری و جایگزینی با اینترنت است.  بنابراین می‌توان انتظار پیشرفت بیشتری را در این حوزه داشت. بااین‌حال، کارشناسان تکنولوژی بلاک چین شروع به تقسیم بندی تاریخچه بلاک چین به حداقل سه مرحله مهم کرده‌اند.

مرحله 1: بیت کوین و ارزهای دیجیتال

در حالی که ایده های افراد به سمت ایجاد بلاک چین قدم برمی داشت و حول محور جوامع علوم رایانه می چرخید، توسعه دهنده بیت کوین فردی با نام ساتوشی ناکاموتو بود که بلاک چین را راه اندازی کرد و ما اکنون آن را به عنوان بنیانگذار بیت کوین می شناسیم.

 به این ترتیب، فناوری بلاک چین با معرفی بیت کوین به وجود آمد. در حالی که بلاک چین از آن زمان به بعد شاهد استفاده در مناطق گسترده دیگری بود، اما در حقیقت بلاک چین برای این ارز دیجیتال و برای پیشبرد اهداف ارزهای دیجیتال به طور گسترده طراحی شده بود.

بیشتر بخوانید: 12 فیلم برای معرفی بیت کوین و بلاک چین

در مراحل ابتدایی، بلاک چین توسط یک دفتر کل مشترک که از یک شبکه ارز دیجیتال پشتیبانی می کرد، به وجود آمد. ایده ساتوشی در مورد بلاک چین از اختصاص 1مگابایت بلاک برای اطلاعات مربوط به تراکنش های بیت کوین استفاده می کند.

 بلاک ها از طریق یک فرآیند تایید رمزنگاری شده پیچیده به یکدیگر متصل شده اند و یک زنجیره تغییر ناپذیر را تشکیل می دهند. حتی در اولین نگاه، فناوری بلاک چین بسیاری از ویژگی های اصلی از این سیستم ها را راه اندازی کرده که امروزه نیز وجود دارند. در واقع، بلاک چین بیت کوین تا حد زیادی بدون تغییر از این اقدامات اولیه باقی مانده است.

مرحله 2: قراردادهای هوشمند

با گذشت زمان، توسعه‌دهندگان به این باور رسیدند که این تکنولوژی توانایی انجام کارهایی بیش از تراکنش‌های ساده را داراست. به‌عنوان مثال، بنیان‌گذاران اتریوم، عقیده داشتند که دارایی‌ها و توافق‌نامه‌های اعتمادی نیز می‌تواند از مدیریت این تکنولوژی استفاده نماید. ازاین‌جهت می‌توان گفت که اتریوم معرف نسل دوم فناوری بلاکچین است.

نوآوری اصلی که توسط اتریوم مطرح شد

 حتما می دانید اتریوم چیست و کار با آن چه فوایدی دارد. نوآوری اصلی که توسط اتریوم مطرح شد، ظهور قراردادهای هوشمند بود. اغلب قراردادها در دنیای اصلی تجارت بین دو نهاد جداگانه و گاهی اوقات با دیگر نهادهای کمک‌کننده در فرآیند نظارت اداره می‌شود. 

قراردادهای هوشمند، آن‌هایی هستند که می‌توانند از طریق فناوری بلاک چین خودشان را کنترل کنند. قراردادهای هوشمند با رویدادی مثل ایجاد یک تاریخ انقضا یا رسیدن به یک هدف خاص قیمتی، تصویب و ایجاد می‌شوند.

بیشتر بخوانید: درآمدزایی از طریق آربیتراژ بیت کوین

در نهایت، قرارداد هوشمند خود را مدیریت کرده و تنظیمات مورد نیاز را بدون ورود نهادهای بیرونی ایجاد می‌کنید. در این مرحله، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که ما هنوز در فرآیند بهره‌برداری از پتانسیل‌های بکر قراردادهای هوشمند هستیم؛ بنابراین، اینکه آیا ما حقیقتاً به مرحله بعدی توسعه فناوری بلاکچین پاگذاشته ایم یا نه، قابل‌بحث است.

مرحله 3: آینده فناوری بلاک چین

 ابزارهای توسعه دهنده بلاک چین امروزه زیاد هستند و باید از آنها اطلاع کسب کنید. یکی از مسائل اساسی که فناوری بلاک چین با آن مواجه است، مسئله مقیاس پذیری است. بیت‌ کوین با زمان پردازش تراکنش‌ها و سختی های انتقال مشکل دارد.

 بسیاری از ارزهای دیجیتال جدید تلاش کرده‌اند تا بلاک چین های خود را به‌ منظور تطبیق با این مسائل، اما از جهاتی مختلف برای رسیدن به موفقیت مورد بازبینی قرار دهند. در آینده، یکی از مهم‌ترین تحولات که راه را برای پیشرفت فناوری بلاک چین هموار می‌کند، احتمالاً مربوط به مقیاس‌ پذیری خواهد بود.

فراتر از این، کاربردهای جدید فناوری بلاک چین به‌طور مداوم در حال پیشرفت و کاربردی شدن هستند. تشخیص قطعی اینکه در آینده این تغییر و تحولات تکنولوژی و صنعت ارزهای دیجیتال  به‌عنوان یک مسئله همه گیر، ما را به کجا هدایت می‌کنند، دشوار است.

برای پیشرفت در این حیطه بهترین کار آن است که نحوه ذخیره سازی داده ها در بلاک چین را بدانید. ما نیز امیدواریم به موفقیت برسید.





:: برچسب‌ها: فناوری بلاک چین ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: