همه چیز دربارهٔ ChainLink
نوشته شده توسط : علیرضا

پروژهٔ لینک توسط جمعی از مهندسین و توسعه دهندگان تجارت به نام‌های دنیل کوچیس (مدیر توسعهٔ تجارت جهانی)، مارک اوبلید (مدیر بخش اجرایی) ، دیمیتری روچی (مهندس نرم افزار) راه اندازی شد.

نشانی سرورهای لینک نشان می‌دهد که پایگاه آن‌ها در جزایر کیمن مستقر است. لینک قصد دارد بلاک چین را به یک زیرساخت زنجیره‌ای متصل کند. پروژهٔ لینک می‌خواهد خلاء‌های زیرساخت بلاک چین و غیر بلاک چین  را پر کند و به قراردادهای هوشمند اجازهٔ دسترسی به داده‌های فید، ای پی آی‌ها و پرداخت‌ها را صادر کند.

عملکرد چین لینک

لینک اساسا یک شبکهٔ اوراکل غیرمتمرکز است.  اوراکل یک "کارگزار هوشمند" است که داده‌های دنیای واقعی را جستجو و تایید می‌کند و آن‌ها را به منظور استفادهٔ "قرار داد هوشمند" به بلاک چین منتقل می‌کند.

لینک اساسا یک شبکهٔ اوراکل غیرمتمرکز است.  اوراکل یک "کارگزار هوشمند" است که داده‌های دنیای واقعی را جستجو و تایید می‌کند و آن‌ها را به منظور استفادهٔ "قرار داد هوشمند" به بلاک چین منتقل می‌کند. اوراکل‌های کنونی همگی متمرکز بوده و دارای نقطهٔ آسیب پذیری مرکزی هستند.

 در حالی که اوراکل‌های غیرمتمرکز فاقد نقطهٔ مرکزی هستند. این همان هدفی است که لینک به دنبال رسیدن به آن است. هدف چین لینک ایجاد پلی بین اکوسیستم‌های زنجیره‌ای و غیر زنجیره‌ای است. بنابراین، معماری لینک شامل مولفه‌های زنجیره‌ای و غیر زنجیره‌ای می‌شود.

مولفهٔ زنجیره‌ای

این مولفه شامل سه مرحله می‌شود که در بلاک چین اتریوم مستقر شده‌اند. سیستم اعتبار، سیستم تطبیق سفارش و سیستم جمع بندی. این سیستم‌ها درخواست‌ کاربران جهت دسترسی به داده‌های غیر زنجیره‌ای (فاقد بلاک چین) را پردازش می‌کنند. اگر کاربر یا نهادی بخواهد از طریق مولفهٔ غیر زنجیره‌ای به اطلاعات دسترسی پیدا کند، باید به چین لینک درخواست قرارداد ارسال کند. شبکهٔ لینک درخواست آن‌ها را در سیستم خود پردازش می‌کند. قراردادهای زنجیره‌ای لینک وظیفهٔ تطبیق درخواست قرارداد متقاضی با اوراکل مناسب را برعهده دارد.

بیشتر بخوانید: دربارهٔ زنجیره جانبی Sidechain چه می‌دانید؟

به مراحل زیر توجه کنید:

  • سیستم اعتبار (Reputation contract)، سوابق رهگیری ارائه دهندهٔ اوراکل را به منظور تایید صحت آن بررسی می‌کند. 
  • سیستم تطبیق سفارش، درخواست توافق نامهٔ قرارداد کاربر را بر روی شبکه گزارش می‌کند و از اوراکل‌های تایید شده پیشنهاد دریافت می‌کند.
  • سیستم جمع بندی، داده‌هایی که توسط اوراکل‌ها انتخاب شده‌اند را گرد هم می‌آورد و نتایج نهایی و دقیق را محاسبه می‌کند.

سیستم چین لینک به گونه‌ای طراحی شده است که قابل به روز رسانی‌ باشد، به طوری که وقتی سیستم با نقص فنی و باگ مواجه شد بتوان آن را از طریق به روز رسانی برطرف کرد. سیستم لینک در گردش کار سه مرحله دارد.

۱. انتخاب اوراکل. هنگامی که یک کاربر درخواست قرارداد می‌دهد، برخی از شرایط و ضوابط مشخص می‌شوند که توافق نامهٔ سطح خدمات (SLA) را ایجاد می‌کنند. این ضوابط شامل اوراکل اعتبار، مشخصات داده، تعداد منابع اوراکل مورد نیاز و غیره می‌شوند. کاربران می‌توانند برای اوراکل‌ها جستجوی دستی یا فیلترشده انتخاب کنند. هنگامی که امکان جستجوی دستی نباشد سیستم لینک موتور تطبیق اتوماتیک خود را فعال می‌کند. در این شیوه از جستجو، پیشنهاد اوراکل‌ها مبتنی بر توافق نامهٔ سطح خدمات (SLA) است و به محض اینکه درخواست قرارداد پیشنهادهای لازم را دریافت کند، اوراکل‌ها انتخاب می‌شوند.

۲. گزارش داده. اوراکل‌های غیر زنجیره‌ای انتخاب شده، توافق نامهٔ خدمات را به اجرا در می‌آورند و سوابق  مولفهٔ زنجیره‌ای را گزارش می‌دهند.

۳. جمع بندی نتیجه. سیستم جمع بندی داده‌های ارائه شده توسط همهٔ اوراکل‌هایی که مربوط به درخواست قرارداد هستند را جمع آوری می‌کند. سپس از تمام داده‌ها برای رسیدن به یک پاسخ دقیق استفاده می‌کند. این کار به منظور تضمین درستی داده‌ها است.

درخواست قرارداد غیرقانونی توسط کاربران می‌تواند جریمهٔ اوراکل‌ها را در بر داشته باشد.

مولفه‌های غیر زنجیره‌ای

این مولفه‌ها شامل شبکه‌ای متشکل از نودهای اوراکل هستند که به شبکهٔ اتریوم متصل و در زمان نیاز از تمام شبکه‌های قرارداد هوشمند پشتیبانی می‌کنند.  این مولفه‌ها دادهٔ درخواست قرارداد را از منابع غیر زنجیره‌ای جمع آوری کرده و داده‌های مرتبط را از طریق هستهٔ لینک، هستهٔ اصلی نرم افزار نود که اجازهٔ تعامل بین زیرساخت مولفهٔ غیر زنجیره‌ای و بلاک چین لینک را می‌دهد، پردازش می‌کنند. 

اپراتورهای اوراکل غیر زنجیره‌ای به خاطر همکاری در شبکه و برداشت و انتقال داده‌ها پاداش دریافت می‌کنند. نودهای غیر زنجیره‌ای همچنین به توسعه دهندگان اجازه می‌دهند تا افزونه‌ها (Plugin) را ادغام کنند. این افزونه‌ها سایر برنامه‌ها را آماده می‌کنند تا از طریق آن‌ها روند جمع آوری داده‌ها آسان شود.

چین لینک برای جمع آوری درخواست‌های تکی از اوراکل‌های چندگانه استفاده می‌کند. این امر موجب می‌شود تا دقت اوراکل‌ها برای جمع آوری داده‌ها افزایش یابد.

نقشه راه

چین لینک هم اکنون بر روی شبکهٔ تست نت (Testnet) اتریوم دایر است. برخلاف برخی از پروژه‌های ارز دیجیتال که هر کدام فعالیت‌ها و ویژگی‌های خود را تحسین می‌کنند، چین لینک به نظر می‌رسد مسیر آرام تری را دنبال می‌کند. شاید به این خاطر باشد که او قصد دارد تمرکز کاربران و توسعه دهندگان را روی چیزی که واقعا برای شبکه مهم است و آن را می‌سازد، معطوف سازد. 

پایگاه دادهٔ لینک قابل کنترل است زیرا بر روی Github و Glitter ساخته شده است. شرکت‌های زیادی با چین لین قرارداد همکاری امضا کرده‌اند که برخی از آن‌ها به قرار زیر هستند:

ZeppelinOS

kaiko

wanchain

Hydrogen

TownCrier

توکن لینک

توکن لینک، رمزپایهٔ اکوسیستم چین لینک است. توکن‌ لینک به عنوان پاداش به اپراتورهای نود برای بازیابی فیدهای دادهٔ غیر زنجیره‌ای،‌ قالب بندی داده در فرمت‌های قابل اجرا در بلاک چین، محاسبهٔ مولفه‌های غیر زنجیره‌ای و تضمین آپتایم سرور پرداخت می‌شود.

توکن لینک، رمزپایهٔ اکوسیستم چین لینک است. توکن‌ لینک به عنوان پاداش به اپراتورهای نود برای بازیابی فیدهای دادهٔ غیر زنجیره‌ای،‌ قالب بندی داده در فرمت‌های قابل اجرا در بلاک چین، محاسبهٔ مولفه‌های غیر زنجیره‌ای و تضمین آپتایم سرور پرداخت می‌شود. ذخایر شرکت لینک یک میلیارد توکن است که ۳۵۰ میلیون آن‌ در حال حاضر در گردش است و قیمت کنونی هر کدام معادل ۰.۳۰ دلار است.

بیشتر بخوانید: مسترنود (MasterNode)

توکن لینک را می‌توان با در اختیار داشتن اتر و بیت کوین از صرافی آنلاین بایننس (Binance) خریداری نمود. همچنین لینک را می‌توان با برخی از پول‌های فیات و رمزارزها خریداری کرد.

  • صرافی Bithumb با وون واحد پول کره جنوبی
  • صرافی Bkex با اتر و تتر
  • صرافی Huobi با بیت کوین و اتر

لینک، یک توکن ERC-20 است که می‌توان آن را در هر کیفی که از این قبیل توکن‌ها پشتیبانی می‌کند، ذخیره کرد. کیف‌هایی از قبیل:

  • جکس (Jaxx)
  • متا ماسک (Metamask)
  • ترزور (Trezor)
  • ناو لجر اس (Nano ledger s)

اوراکل‌ غیرمتمرکز سیستمی است که برای آیندهٔ قراردادهای هوشمند نیاز است. قراردادهای هوشمند برای اینکه بتوانند در مقیاس جهانی فعالیت کنند، به یک میان افزار مانند چین لینک نیاز دارند. 





:: برچسب‌ها: ChainLink ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: