هاوینگ بیت کوین، راهنمایی برای افراد تازه کار
نوشته شده توسط : علیرضا

هاوینگ بیت کوین چیست؟ چه معنی دارد؟ چه زمانی اتفاق می افتد؟ وقتی هاوینگ اتفاق می افتد، ارزش بیت کوین به چه میزانی می رسد؟ در این مقاله به این سوالات و سوالات دیگر پاسخ خواهم داد.

خلاصه هاوینگ بیت کوین

به طور میانگین، هر چهار سال یکبار (پس از گذشت ۲۱۰هزار بلاک در بلاک چین بیت کوین)، میزان تولید بیت کوین‌های جدید به شکل ناگهانی نصف می‌شود یا به‌طور دقیق‌تر، پاداش اهدایی به ماینرها برای اضافه کردن یک بلاک به بلاک چین ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. هاوینگ توسط ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین، و با هدف کنترل تورم بیت کوین، در کد این شبکه قرار داده شده است.

از آنجایی که رویداد هاوینگ در واقع نرخ عرضه بیت کوین‌های جدید یا همان عرضه را نصف می‌کند، به عقیده کارشناسان این رویداد تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت بیت کوین می‌گذارد و می‌تواند ارزش بیت کوین را در طول زمان افزایش دهد.

این خلاصه‌ای بود از رویداد هاوینگ برای کسانی که وقت زیادی برای مطالعه ندارند، اما اگر به دنبال اطلاعات دقیق‌تری هستید، بهتر است به خواندن ادامه دهید.

هاوینگ بیت کوین به چه معنا است؟

برای درک بهتر هاوینگ بیت کوین، ابتدا باید اصول اولیه استخراج بیت کوین را بفهمید. به طور خلاصه، زمانی که استخراج کننده ها یک بلاک بیت کوین را استخراج می کنند،

برای درک بهتر هاوینگ بیت کوین، ابتدا باید اصول اولیه استخراج بیت کوین را بفهمید. به طور خلاصه، زمانی که استخراج کننده ها یک بلاک بیت کوین را استخراج می کنند، بیت کوین های جدید به عنوان پاداش برای استخراج کننده ها به وجود می آیند. وقتی ساتوشی ناکاموتو قوانین پروتکل بیت کوین را تنظیم کرد، او به دو موضوع مهم تاکید کرد:

  • اول این که عرضه بیت کوین محدود است و به اندازه 21 میلیون می باشد.
  • تعداد بیت کوین‌های تولیدشده به ازای هر بلاک، پس از هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک، ۵۰ درصد کاهش یابد.

هاوینگ بیت کوین هر چند سال یکبار رخ می‌دهد؟

از آنجا که 6 بلاک به طور متوسط در طی یک ساعت یافت می شود و هاوینگ در هر 210,000 بلاک اتفاق می افتد، بنابراین هر 4 سال بیت کوین هاوینگ را تجربه خواهد کرد. این امر به این معنی است که پاداش استخراج 50% نسبت به قبل کاهش پیدا می کند.

به عنوان مثال، اگر امروز هر استخراج کننده 12.5 بیت کوین را برای حل یک بلاک دریافت کند، بعد از هاوینگ بعدی آنها فقط 6.25 بیت کوین را دریافت خواهد کرد. البته واقعیت این است که 21 میلیون بیت کوین تولید شده به این معنی نیست که در واقع 21 میلیون بیت کوین وجود دارد که می توان آن را استخراج کرد.

باید توجه داشته باشید که تعداد زیادی بیت کوین از دست رفته وجود دارد که هرگز نمی توان آن ها را برگرداند (فرض بر این است که یک سوم از بیت کوین های استخراج شده تا امروز از بین رفته اند).

بیشتر بخوانید: از پیش استخراج کردن (Pre-Mine)

چرا باید هاوینگ داشته باشیم؟

اگر سکه ها خیلی سریع تولید شوند یا هیچ پایانی برای تعداد سکه های تولید شده وجود نداشته باشد، سرانجام بیت کوین های زیادی در گردش مالی خواهد بود که ارزش بسیار کمی دارند. ویتالیک بوترین، توسعه دهنده اصلی پروژه اتریوم، مقاله ای را برای مجله بیت کوین نوشت و نیاز به کاهش توزیع بیت کوین از طریق هاوینگ را به روش زیر توضیح داد:

چرا تغییر؟ چرا نباید پاداش یکسان باشد؟ آیا این برای استخراج کننده ها ناعادلانه نیست؟ پاسخ این سوال در قانون عرضه و تقاضا نهفته است.

اگر سکه ها خیلی سریع تولید شوند یا هیچ پایانی برای تعداد سکه های تولید شده وجود نداشته باشد، سرانجام بیت کوین های زیادی در گردش مالی خواهد بود که ارزش بسیار کمی دارند. ویتالیک بوترین، توسعه دهنده اصلی پروژه اتریوم، مقاله ای را برای مجله بیت کوین نوشت و نیاز به کاهش توزیع بیت کوین از طریق هاوینگ را به روش زیر توضیح داد:

دلیل اصلی این کار کنترل تورم است. یکی از بزرگترین نقص های ارزهای سنتی فیات که توسط بانک های مرکزی کنترل می شود این است که بانک ها می توانند به اندازه دلخواه ارز چاپ کنند و اگر بیش از حد چاپ کنند، قوانین عرضه و تقاضا تضمین می کنند که ارزش ارز به سرعت کاهش پیدا می کند.ویتالیک بوترین خالق اتریوم

از طرف دیگر بیت کوین برای شبیه سازی کالایی مانند طلا در نظر گرفته شده است. در جهان فقط تعداد محدودی از طلا وجود دارد و با هر گرم از طلای استخراج شده، طلایی که هنوز باقی مانده است برای استخراج کردن سخت تر و سخت تر می شود. در نتیجه این عرضه محدود، طلا ارزش خود را به عنوان یک واسطه بین المللی مبادله و ذخیره ارزش برای بیش از شش هزار سال حفظ کرده است و امیدواریم که بیت کوین نیز همین کار را انجام دهد.

هاوینگ بعدی چه زمانی اتفاق می افتد؟

از آنجا که میانگین زمان تولید بلاک 10 دقیقه است، می توانیم تخمین بزنیم که هاوینگ بعدی احتمالا باید در ماه می یا ژوئیه (اردیبهشت تا خرداد 99) سال 2020 رخ دهد. وبسایت هایی وجود دارند که زمان هاوینگ بعدی را به شما نشان می دهند. با وجود چیزی که گفته شد، برخی از اعضای جامعه متوجه شده اند که در حقیقت از زمان ایجاد بیت کوین، یک بلاک جدید به طور متوسط هر 9 دقیقه و 20 ثانیه یک بار ایجاد می شود و طبق فرض قبلی هر بلاک جدید هر 10 دقیقه یک بار به وجود نمی آید. این 7% سریع تر از زمان تصور شده 10 دقیقه می باشد.

چگونه هاوینگ بیت کوین روی قیمت بیت کوین تاثیر خواهد داشت؟

در سال 2016، یک هفته بعد از هاوینگ، اتفاق مهمی برای نرخ ارز بیت کوین در برابر دلار آمریکا رخ نداد. در حالی که بیت کوین در زمان هاوینگ حدود 650 دلار آمریکا معامله می شد، یک هفته بعد قیمت آن در حدود 675 دلار بود، بنابراین قیمت آن تغییر زیادی نکرد. علاوه بر این، در تاریخ 28 نوامبر 2012 اولین هاوینگ بیت کوین در هنگام حل 210,000 بلاک اتفاق افتاد.

البته سوال اصلی که مردم می خواهند بدانند این است که آیا این موضوع بر قیمت بیت کوین تاثیر خواهد گذاشت؟ و جواب این است که هیچ کس نمی داند.

در سال 2016، یک هفته بعد از هاوینگ، اتفاق مهمی برای نرخ ارز بیت کوین در برابر دلار آمریکا رخ نداد. در حالی که بیت کوین در زمان هاوینگ حدود 650 دلار آمریکا معامله می شد، یک هفته بعد قیمت آن در حدود 675 دلار بود، بنابراین قیمت آن تغییر زیادی نکرد. علاوه بر این، در تاریخ 28 نوامبر 2012 اولین هاوینگ بیت کوین در هنگام حل 210,000 بلاک اتفاق افتاد.

در زمانی که قیمت بیت کوین 13.42 دلار بود و به نظر نمی رسید که هاوینگ تاثیر زیادی بر قیمت آن داشته باشد. در حقیقت، اندکی بعد از آن قیمت بیت کوین به 230 دلار افزایش یافت اما بسیاری از افراد آن را به کمک مالی یورو نسبت دادند.

هنوز استدلال هایی به نفع دو سناریو وجود دارد، یا قیمت افزایش می یابد، یا هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. برخی ادعا می کنند که هاوینگ بیت کوین برای تمام جامعه کاملا شناخته شده است و بنابراین کسی را غافلگیر نمی کند یا باعث ایجاد تغییر عمده در قیمت بیت کوین می شود.

برخی دیگر ادعا می کنند که به دلیل کمبود در عرضه بیت کوین، قیمت آن ثابت می شود و تقاضا افزایش می یاد. با این حال به نظر نمی رسد که افراد فکر کنند که هاوینگ بیت کوین ممکن است قیمت آن را به هر طریقی کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: ۵ نکته دربارهٔ نوسانات بیت کوین

سوالات متداول

آخرین بیت کوین در چه سالی استخراج می شود؟

به دنبال نصف شدن پاداش استخراج از لحاظ ریاضی، تعداد پایانی بیت کوین ها تا سال 2140 تقریبا 21 میلیون (20999999.9769 به طور دقیق) خواهد بود.

آیا استخراج بیت کوین به پایان خواهد رسید؟

خیر. تا زمانی که بیت کوین وجود داشته باشد می توان آن را استخراج کرد. پس از استخراج تمام بیت کوین ها، استخراج کننده ها از طریق هزینه تراکنش زیان خود را جبران می کنند.

روزانه چند بیت کوین استخراج می شود؟

به طور متوسط روزانه 144 بلاک (روزانه 24 ساعت ضرب در 60 دقیقه در ساعت تقسیم بر 10 دقیقه بر هر بلاک) استخراج می شود، به این معنی که به طور متوسط 1,800 بیت کوین استخراج می شود.

نتیجه گیری

بیت کوین به گونه ای طراحی شده بود که ارزشمند باشد. برای حمایت از این موضوع قواعد خاصی تعیین شده است. فقط تعداد مشخصی از بیت کوین ها وجود خواهد داشت (21 میلیون) و تورم با کاهش دادن توزیع آن از طریق فرایند هاوینگ کنترل می شود. امیدوارم که این موضوع به شما ایده بهتری بدهد تا متوجه شوید هاوینگ بیت کوین چیست و چرا این عمل یک ویژگی مهم برای ارزشمند شدن بیت کوین می باشد.





:: برچسب‌ها: هاوینگ بیت کوین ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: