رمز ارز چیست؟ راهنمای جامع برای تازه کارها!
نوشته شده توسط : علیرضا

شاید در دنیایی که با حجم عظیمی از اطلاعات محاصره شده ایم و هر روز موضوع جدیدی درباره اینترنت و فناوری های دیجیتال قد علم می کند بروز بودن و داشتن دانش لازم سخت تر از قبل باشد. اگر کمی به عقب برویم تا حدودا 20 سال قبل کامپیوتر های خانگی مثل امروز رواج نداشتند یا کمتر از دو دهه است که تلفن های همراه ما را همراهی می کنند. با ورود اینترنت و شبکه های پرسرعت مخابراتی انقلاب بزرگی در جهان رخ داد و شیوه زندگی تمام انسان ها را تغییر داد. 

دنیای فناوری های دیجیتال و اینترنت های پرسرعت در حال آماده سازی شرایط و پیش نیازهای لازم برای ورود جدیدترین عضو این صنعت یعنی ارزهای دیجیتال است. ابتدا کامپیوتر های خانگی و لپ تاپ ها، سپس تلفن های هوشمند و اینترنت پرسرعت، قدم بعدی تراکنش های مالی از طریق همراه بانک ها و حالا نوبت جایگزینی پول کاغذی با پول های دیجیتال است.

برای درک بهتر این موضوع و آشنایی بیشتر شما با اصطلاحات و مفاهیم رایج دنیای ارزهای دیجیتال این مقاله را دنبال کنید.

تاریخچه ارز دیجیتال

زندگی بشر همواره رو به پیشرفت است و امروزه تکنولوژی جزئی جدا نشدنی از زندگی ما شده است. تا جایی که برای پرداخت هزینه کالا‌های مورد نیاز خود دیگر احتیاجی به حمل پول کاغذی یا همان اسکناس نیست.

زندگی بشر همواره رو به پیشرفت است و امروزه تکنولوژی جزئی جدا نشدنی از زندگی ما شده است. تا جایی که برای پرداخت هزینه کالا‌های مورد نیاز خود دیگر احتیاجی به حمل پول کاغذی یا همان اسکناس نیست. شما برای این کار می‌توانید از کارت‌های عابر بانک استفاده کنید و یا حتی مبلغ را به حساب طرف مقابل کارت به کارت کنید.

ارز‌های دیجیتال در سال 2008 با معرفی بیت کوین پا به عرصه اقتصادی جهان گذاشتند و امروز بیش از 2300 نوع ارز مختلف با ارزش‌ها و کارایی‌های متنوع در جهان وجود دارد. از مزایای این ارز‌ها می‌توان به تبادلات بدون واسطه، عدم تسلط دولت‌ها بر آن، امنیت بالا  و موارد دیگر اشاره کرد.

اگر صفحات آموزش بیت کوین در ارزسنتر را دیده باشید، می‌­دانید که بیت کوین اولین رمزارز جهان است و این اولین بودن باعث شده است تا در حال حاضر بیت کوین به عنوان پادشاه رمز ارز­ها شناخته شود. شاهد این مثال را می­‌توان مارکت‌کپ یا حجم بازار فعلی165 میلیارد دلاری این رمزارز دانست.

بیت کوین توسط فردی با نام مستعار ساتوشی ناکوموتو به وجود آمده است. هر چند گروهی معتقدند که این نام، نام یک گروه است. او اولین بار در سال 2009 با انتشار وایت پیپر بیت کوین، این رمزارز را به دنیا معرفی کرد. به هرحال، ارزش بیت کوین در حال حاضر به چند هزار دلار رسیده است و هر روز میزان ارزش آن بیشتر و بیشتر می­‌شود. این افزایش ارزش به دلیل کارایی و مقبولیت نسبتا بالای آن در میان مردم است.

تا به اینجا با تاریخچه ارز دیجیتال و مفهوم کلی آن آشنا شدید. در ادامه شما را با معانی و اصطلاحات تخصصی تر ارزهای دیجیتال به زبان ساده آشنا می کنیم. پس همچنان با ما همراه باشید.

در ادامه این مقاله حتما کلماتی مانند ارز دیجیتال، ارز مجازی و رمز ارز به گوشتان خواهد خورد. در ابتدا باید بگوییم تمام این کلمات با تفاوت های جزئی برگردان انگلیسی یک کلمه است و در کل یک مفهوم را می‌رساند که آن همان کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) است. پس در ادامه با مواجه شدن با هریک از این کلمات لطفا گیج نشوید و مطمئن باشید که راجع به یک مفهوم صحبت می‌شود. 

ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال در حقیقت پول های اینترنتی یا آنلاین هستند که با استفاده از تکنولوژی کریپتوگرافی (رمزنگاری) ایجاد می‌شوند و تمام ویژگی‌های پول‌های رایج بجز ماهیت فیزیکی آنها را دارا هستند. بعنوان مثال: می‌توان آنها را با ارزهای دیگر مبادله کرد، با آنها تراکنش‌هایی که با پول معمولی از طریق بانک‌ها انجام می‌دهید را انجام دهید، خرید آنلاین انجام دهید وبسیاری کارهای دیگر. به بیان ساده تر پول های دیجیتال آینده اسکناس ها برای انجام تمام عملیات مالی و تراکنش های بانکی ما خواهند بود. شاید پیچیده تر ولی همین اندازه کاربردی.

البته روش استفاده از آنها کمی متفاوت است و رویه‌های مختص به خود را دارند. تمامی تراکنش‌هایی که با ارز دیجیتال انجام می شود روی یک شبکه پایگاه داده غیر متمرکز به نام بلاک چین ذخیره می‌شود. بلاک چین چیه؟ در ادامه مقاله حتما راجع بهش صحبت می کنیم. اما اولین ارز دیجیتال چیست؟ اولین ارز دیجیتال بیت کوین بود که حتما اسم آن را شنیده اید و در سال ۲۰۰۸ به جهان معرفی شد. بعد از ترویج و رشد چشمگیر بازار ارزهای دیجیتال در این چند سال تعداد ارزهای دیجیتال تقریبا به 2000 عدد رسیده است.

بیت کوین چیست؟

به سراغ بیت کوین، پادشاه ارزهای دیجیتال می‌رویم. شناختن بیت کوین کلید شناختن تمام دنیای ارزهای دیجیتال است. به عبارت دیگر، باید برای شناخت بیت کوین وقت بیشتری بگذارید چون با شناختن درست آن، درک بقیه مفاهیم برایتان بسیار راحت‌تر خواهد بود و بالعکس اگر بیت کوین را درست نشناسید، در درک بقیه مفاهیم هم احتمالا به مشکل خواهید خورد.

به زبان ساده، بیت کوین، یک ارز و پول دیجیتال و همچنین یک شبکه برای پرداخت‌های مستقیم و بدون واسطه است. اصلی‌ترین چیزی که بیت کوین را از دیگر پول‌های پیش از خود متمایز می‌کند، غیر متمرکز بودن آن است. همانطور که گفتیم، غیرمتمرکز بودن یعنی اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند به تنهایی کنترل شبکه را در دست داشته باشد و هیچ کس مالک اصلی آن نیست. هیچ بانک، موسسه، نهاد یا دولتی بیت کوین را کنترل نمی‌کند. در حقیقت کنترل بیت کوین به دست تمام کاربران آن است. که این از مزایای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است. به این مثال توجه کنید:

فرض کنید تمامی مردم جهان عدس را به عنوان یک واحد پول بپذیرند و به عنوان مثال برای خرید هایشان عدس مبادله کنند. با این روش عدس ارزشمند می‌شود در حالی که دولت‌ها عدس را توزیع و کنترل نمی‌کنند و عدس پشتوانه‌ای ندارد. شاید خود عدس به خودی خود ارزش چندانی نداشته باشد؛ اما بنا بر دلایلی، مردم آن را به عنوان یک نوع پول پذیرفته‌اند و در معاملاتشان از آن استفاده می‌کنند و حتی ممکن است برخی به این امید که عدس شایع‌تر و ارزشمندتر می‌شود، به منظور سرمایه گذاری برای آینده عدس نگهداری کنند.

داستان بیت کوین با عدس بسیار متفاوت است و دلایل بسیار محکم تری برای پذیرش مردم در آن وجود دارد و این مثال صرفا برای درک بهتر چگونگی ارزشمندی آن بود. اما قبل از این که متوجه شویم بیت کوین چیست و چگونه به وجود می‌آید، لازم است ابتدا بدانیم Bitcoin از کجا آمده است؟

خالق بیت کوین کیست؟

 در سال ۲۰۰۸ فردی به نام ساتوشی ناکاموتو، ایده این شکل از پول را مطرح کرد و در مقاله ای بیان کرد که بیت کوین چیست؟ هویت این فرد تا الان مشخص نیست و ساتوشی ناکاموتو صرفا یک نام مستعار است که همگان خالق Bitcoin را با این نام می شناسند.

 در سال ۲۰۰۸ فردی به نام ساتوشی ناکاموتو، ایده این شکل از پول را مطرح کرد و در مقاله ای بیان کرد که بیت کوین چیست؟ هویت این فرد تا الان مشخص نیست و ساتوشی ناکاموتو صرفا یک نام مستعار است که همگان خالق Bitcoin را با این نام می شناسند. تقریبا از اوایل سال ۲۰۱۳ که بیت کوین در بین مردم بیشتر شناخته شد، پیدا کردن هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو نیز به موضوعی پرحاشیه برای جامعه تبدیل شد؛

مقالات و گمانه زنی‌های زیادی در این سال‌ها منتشر شده است و افراد زیادی مانند پاول لرو، نیک زابو و کریگ رایت (همگی از فعالان و پیشرو های ارزهای دیجیتال هستند) گزینه‌های احتمالی ساتوشی واقعی بودند. اما بعد از گذشت این سال‌ها هنوز تمام این احتمالات در حد یک فرضیه است و هیچکس ساتوشی ناکاموتوی واقعی را نمی‌شناسد.

بیت کوین طوری طراحی شده است که پول شما توسط هیچ مرکزیتی کنترل نشود؛ در این جا خبری از بانک نیست، بلکه Bitcoin و تراکنش‌هایش در یک شبکه متن باز یا Open Source به نام بلاک چین نگه داری شده که همانطور که قبلا هم گفتیم توسط مردم در سراسر دنیا اداره می‌شود. حالا که با بیت کوین آشنا شدید و تا حدودی در مورد آن اطلاعات دارید، بیاید تا ببینیم این پول دیجیتال چطور بوجود می آید.

بیت کوین چگونه به وجود می‌آید؟

هنگامی که بیت کوین در سال ۲۰۰۸ به وجود آمد، خالق آن تعداد یک میلیون از این ارز رمزنگاری شده را تحت اختیار گرفت و مبادلات این شبکه پولی شروع شد. در شبکه Bitcoin ، هر فرد می‌تواند تراکنشی را ایجاد کند و مقدار بیت‌ کوینی را که به او منتقل شده و مالک آن است را به شخص دیگری انتقال دهد؛ اما برای جلوگیری از تقلب و حمله دوبار خرج کردن، افرادی بررسی صحت این تراکنش‌ها در زنجیره بلاک چین (نگران نباشید به بلاک چین هم می رسیم) را بر عهده دارند و با استفاده از کامپیوترها تراکنش‌ها را تایید می‌کنند.

فکر نکنید این افراد به طور خاصی برگزیده شده‌اند یا در قالب یک شرکت فعالیت می‌کنند. شما هم می‌توانید جزو این افراد باشید و به نوعی به شبکه خدمت کنید و پاداش خود را دریافت کنید. پاداش‌هایی که این افراد دریافت می‌کنند به صورت بیت کوین است؛ یعنی شبکه طوری طراحی شده که هر فردی که تراکنش‌ها را تایید می‌کند و به شبکه خدمت می‌کند پاداش خود را به صورت بیت کوین دریافت می‌کند. و در اصطلاح به این افراد ماینر یا استخراج کننده( معدنچی بیت کوین) می گوییم.

استخراج کننده یا ماینر بیت کوین چیست ؟

به افرادی که به شبکه بیت کوین سرویس می‌دهند و تراکنش‌ها را تایید می‌کنند، استخراج کننده یا ماینر (Miner) گفته می‌شود.

به افرادی که به شبکه بیت کوین سرویس می‌دهند و تراکنش‌ها را تایید می‌کنند، استخراج کننده یا ماینر (Miner) گفته می‌شود. استخراج‌کننده‌ها در قبال کار محاسباتی که انجام می‌دهند، تعداد به خصوصی بیت کوین پاداش می‌گیرند. بیت‌ کوین‌‌هایی که استخراج‌کننده‌ها از سیستم پاداش می‌گیرند، در حقیقت به عنوان بیت کوین‌های جدید تولید می‌شوند و متعلق به هیچ کسی نیستند؛ به همین دلیل عمل به دست آوردن Bitcoin توسط انجام محاسبات برای تایید تراکنش‌های شبکه استخراج نامیده می‌شود.

ممکن است با خود بگویید دلیل انتخاب نام استخراج برای این فرآیند در بیت کوین چیست ؟! با شنیدن استخراج شاید اولین چیزی که به ذهنتان برسد استخراج طلا و فلزات با ارزش در معدن است و قطعا می‌دانید که کار بسیار سختی است؛ به طوری که عده‌ای در معدن سخت کار می‌کنند و طلا و فلزات ارزشمند را استخراج می‌کنند.

از آنجا که تایید تراکنش‌های Bitcoin به دلیل رمزنگاری‌های موجود کار آسانی نیست و به کامپیوترهای بسیار قوی به همراه توان پردازشی بالا نیاز است، به همین جهت نام استخراج را برای این امر برگزیدند. تا به اینجا با مفهوم کلی بیت کوین و چگونگی بوجود آمدنش آشنا شدید. اما چطور باید از بیت کوین های خود نگهداری کنیم؟ برای نگهداری اسکناس هایتان از کیف پول استفاده می کنید اما راهکارها برای نگهداری بیت کوین چیست؟

کیف پول بیت کوین چیست ؟

Bitcoin هم کیف پول مختص به خود را دارد؛ اما از آنجا که بیت کوین یک ارز دیجیتالی است، بنابراین کیف پول آن نیز دیجیتالی است.

Bitcoin هم کیف پول مختص به خود را دارد؛ اما از آنجا که بیت کوین یک ارز دیجیتالی است، بنابراین کیف پول آن نیز دیجیتالی است. کیف پول‌های بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال شامل یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی است که برای درک بهتر این دو، کارت‌های بانکی را مثال می‌زنیم. کلید عمومی مانند کد ۱۶ رقمی روی کارت و کلید خصوصی مانند رمز دوم و رمز کارتتان است. پس می‌توان نتیجه گرفت که باید در حفظ و مراقبت از کلید خصوصی‌تان تلاش کنید که مبادا کسی از آن مطلع شود، زیرا داشتن کلید خصوصی به معنی داشتن بیت کوین‌های شماست.

حال نوبت پاسخ به این سوال می‌رسد که راه ساخت کیف پول برای بیت کوین چیست؟ کیف پول‌های ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند که هرکس متناسب با نیاز و بررسی‌های خود می‌تواند از میان آن‌ها یکی یا چند تا را انتخاب کند.

انواع کیف پول:

  • کیف پول تحت وب
  • کیف پول موبایل
  • کیف پول دسکتاپ
  • کیف پول سخت افزاری
  • کیف پول کاغذی

کیف پول تحت وب

کیف پول تحت وب کیف پولی است که روی اینترنت وجود دارد و شما می‌توانید با مرورگرهای اینترنت (مثل گوگل کروم، فایرفاکس و …) به آن دسترسی پیدا کنید. این کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی را بر روی اینترنت ذخیره می‌کنند که از امنیت بالایی برخودار نیست.

کیف پول موبایل

کیف پول‌های موبایل از طریق یک برنامه روی گوشی شما نصب می‌شوند. این کیف پول‌ها جایگاه ویژه‌ای در میان کاربران ارزهای دیجیتال دارند زیرا این روزها تلفن‌های همراه هوشمند جزئی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره افراد هستند و کاربران به سادگی با موبایل‌هایشان قادر به پرداخت با ارزهای دیجیتال خواهند بود.

کیف پول دسکتاپ

کیف پول‌های دسکتاپ هم یکی دیگر از گزینه‌های ذخیره ارزهای دیجیتال هستند. شما می‌توانید یک نرم افزار کیف پول دسکتاپ دانلود و روی کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ خود نصب کنید. این کیف پول‌ها تنها می‌توانند از یک سیستم مشخص اجرا شوند که این سیستم همان سیستمی است که آن را دانلود نموده است. این نوع از کیف پول‌ها دارای امنیت بالایی هستند و کلیدهای خصوصی را روی هارد دیسک کامپیوتر ذخیره می‌کنند.

کیف پول سخت افزاری

بدون اغراق کیف پول‌های سخت افزاری یکی از امن ترین انواع کیف پول هستند. این کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی شما را روی یک فضای ذخیره سازی امن ذخیره می‌کنند. این نوع کیف پول‌ها آفلاین و بدون اتصال به اینترنت هستند و فقط زمانی که نیاز باشد می‌توان آن‌ها را به اینترنت متصل کرد. برای سرمایه‌گذاری‌های سنگین و بلندمدت توصیه می‌کنیم که از کیف پول‌های سخت افزاری استفاده کنید.

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی یک ارز دیجیتال، همان کلید خصوصی بوده که روی کاغذ چاپ شده است. دارنده‌ی این کاغذ، به صورت مستقیم هم به کلید خصوصی ارز دیجیتال و هم به آدرس آن دسترسی خواهد داشت.

از ابتدای مقاله تا به اینجا از واژه بلاک چین زیاد استفاده شد، حالا با هم ببینیم که بلاک چین چیست؟

فناوری بلاکچین چیست ؟ بزرگترین اختراع بشر بعد از اینترنت

در عصر تکنولوژی، دیتا و اطلاعات حرف اول را می‌زنند و روزانه انبوهی از داده ها و اطلاعات در دنیای تکنولوژی تولید می‌شود.

در عصر تکنولوژی، دیتا و اطلاعات حرف اول را می‌زنند و روزانه انبوهی از داده ها و اطلاعات در دنیای تکنولوژی تولید می‌شود. اما نگهداری، ثبت و استفاده درست از این اطلاعات است که بشر را به سمت پیشرفت و آسایش سوق می‌دهد؛ فناوری نوظهور blockchain (که از آن به عنوان بزرگترین اختراع بشر بعد از اینترنت یاد می شود) نقشی بزرگ در این راه ایفا می‌کند و با ظرفیت های موجود در خود نشان داده است قصد کمک به هرچه سریعتر پیمودن این راه را دارد؛ اما به واقع فناوری بلاکچین چیست ؟

مفهوم بلاک چین

blockchain از دو کلمه بلاک (Block) و چین (Chain) تشکیل شده است که به معنی زنجیره بلاک یا همون بلوک می‌باشد، اما چرا این نام را برای این تکنولوژی انتخاب کردند؟! اطلاعات در فناوری بلاک چین داخل یک سری بلاک هایی قرار می‌گیرند که این بلاک ها زنجیره وار به یکدیگر متصل هستند از این رو این تکنولوژی بلاک چین نامگذاری شده است، درست مطابق با نوع کارکردش.

یایید ببینیم این فناوری بلاکچین چیست و چگونه کار می‌کند. احتمالا اگر با دنیای کامپیوتر و فناوری اطلاعات آشنا باشید، واژه‌ی پایگاه داده به گوشتان خورده است. اگر بخواهیم ساده بگوییم پایگاه داده فضایی است برای ذخیره اطلاعات که طبیعتا این پایگاه داده توسط یک فرد یا مرکزیتی ایجاد و کنترل می‌شود. فناوری بلاکچین را می‌توان شبکه‌ای در نظر گرفت که کارکردی مانند پایگاه داده دارد اما مرکزیت خاصی ندارد و توسط نهاد یا ارگانی کنترل نمی‌شود، اطلاعاتی که در blockchain ذخیره می‌شوند یک سری تفاوت هایی با اطلاعات ذخیره شده در پایگاه داده ها دارد.

ویژگی های بلاکچین

  • امنیت: اطلاعات در بلاک چین رمزنگاری شده و سپس ذخیره می‌شوند، که این امر باعث افزایش امنیت اطلاعات می‌شود. مسائل مربوط به هش که بیان کردیم نیز در جهت افزایش امنیت است.
  • شفافیت: نکته‌ی دیگری که جالب توجه است این است که در بلاک چین، اطلاعات برای همه‌ی اعضای آن قابل مشاهده است، بنابراین شفافیت در اوج خود قرار دارد. (البته در بلاک چین های ضد انحصاری و به طور کلی برای اعضایی که مجوز تایید و مشاهده تراکنس ها را دارند).
  • غیر قابل تغییر: قابلیت جالب دیگر بلاک چین این است که اطلاعات در بلاک چین قابل تغییر و یا حذف شدن نمی‌باشد. یعنی اگر اطلاعاتی ثبت شود دیگر تمام است، اولا همه ی اعضا می‌توانند آن را ببینند، دوما قابل حذف و تغییر نمی‌باشد، سوما از امنیت فوق العاده بالایی برخوردار است.

بهتر است برای ملموس تر شدن این مطلب مثالی بزنم، تصور کنید علی می‌خواهد یک مقدار پول را به سینا بفرستد، ابتدا علی این درخواست خود را اعلام می‌کند و این درخواست به شبکه ارسال می‌شود و به شکل تراکنش در می‌آید به دنبال آن سرویس دهنده های شبکه (اعضای شبکه) این پیغام علی را دریافت می‌کنند و صحت این تراکنش را مورد بررسی قرار می‌دهند و در بلاک ذخیره می‌شود، که آیا علی این مقدار دارایی دارد؟ آیا کلکی سوار کرده است؟ آیا سینایی با آن مشخصات وجود دارد؟ و… در صورت صحت این درخواست، تراکنش انجام می‌شود و پول علی از طریق فناوری blockchain به سینا منتقل می‌شود، بدون اینکه نیاز به بانک و یا فرد واسطی باشد.

خوب بعد از آشنایی با بیت کوین و ارزهای دیجیتال و نحوه نگهداری و شبکه توزیع و تراکنیش آنها، نوبت به چگونگی خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

صرافی ارز دیجیتال!

شما برای معامله هر کالای خاص باید به مکان خاص آن کالا بروید، یعنی برای خرید طلا باید به بازار طلا فروشی و برای خرید سهام باید به بازار بورس وارد شوید تا بتوانید آن کالا را بخرید.

شما برای معامله هر کالای خاص باید به مکان خاص آن کالا بروید، یعنی برای خرید طلا باید به بازار طلا فروشی و برای خرید سهام باید به بازار بورس وارد شوید تا بتوانید آن کالا را بخرید. برای خرید و فروش ارز دیجیتال نیز یکی از راه های هموار و مطمئن این است که از طریق صرافی ارز دیجیتال این کار را کرد. در ادامه مقاله به این موضوع می پردازیم که صرافی ارز دیجیتال چیست.

صرافی ارز دیجیتال مکانی است که در آن می توان ارز دیجیتال خرید و فروش کرد و به معامله ارزهای دیجیتال پرداخت. صرافی ها یک پلتفرم آنلاین است که رایج ترین روش برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به حساب می آیند.

اکسچنج (Exchange) در زبان انگلیسی به معنای مبادله و معامله و همچنین صرافی می باشد و به همین دلیل با ورود ارزهای دیجیتال به ایران ابتدا به صرافی ارز دیجیتال در ایران اکسچنج می گفتند و تا مدت ها با این نام شناخته می شد. کم کم با جا افتادن کلمه صرافی استفاده از این لغت نیز بیشتر شد و در حال حاضر اکثرا با نام صرافی ارز دیجیتال آنها را می شناسند.

آیا صرافی ارز دیجیتال امن است؟

هیچ صرافی از خطر هک شدن در امان نیست. در تاریخ ارزهای دیجیتالی هک‌‌های زیادی برای صرافی ها رخ داده است، اما در بسیاری از موارد، اکسچنج‌ها ضرر مشتریان را از جیب پرداخت کرده‌اند. هک برای DEX تقریبا غیرممکن است، اما کاربران ممکن است به دلیل گم کردن کلیدهای خصوصی و یا رمزهایشان پول خود را از دست بدهند. صرافی های متمرکز مشهور درست به اندازه بانک‌ها امن هستند. به عنوان مثال صرافی معتبری نظیر بایننس با وجود هک خود سرمایه کاربران را از صندوق سرمایه ای که پیشتر تامین کرده بود پرداخت کرد.

باز کردن حساب در صرافی ها چگونه است؟

هر صرافی با توجه به اینکه در کدام کشور ایجاد شده است موظف است مقررات خود را با توجه به قوانین آن کشور وضع کند. بسیاری از این صرافی ها به دلیل مسایل قانونی کشورهایی که در تحریم آمریکا قرار دارند را جز تحریم های سایت خود قرار می دهند. به عنوان مثال بسیاری از صرافی ها ایران را جز تحریم های خود قرار داده اند.

با این حال هر اکسچنجی در دنیا حداقل به یک مدل تایید هویت برای تأیید اعتبار حساب نیاز دارد. البته می توان از صرافی ها بدون احراز هویت نیز استفاده کرد ولی امکان دسترسی به خدمات آن پلتفرم کم خواهد بود. بسیاری از اکسچنج‌ها به کاربران اجازه می‌دهد بدون تایید هویت یک حساب کاربری را باز کنند، اما این حساب‌ها دارای محدودیت‌های واریز و برداشت از حساب هستند.

تایید هویت پایه به طور کلی نیاز به تصویری از گذرنامه یا کارت شناسایی کاربر دارد و این کار، تایید هویت دو مرحله‌ای یا ۲FA را فعال می کند. ۲FA در واقع احراز هویت دو مرحله ای است که دارای رمز عبور و یا تاییدیه گوگل محرمانه است که هر سی ثانیه دوباره تولید می‌شود و هر بار که یک کاربر وارد حساب کاربری خود می شود، باید آن را وارد کند.

شهروندان ایرانی معمولا در اکثر صرافی ها تحریم می باشند و بهتر است از صرافی های معتبر ایرانی برای خرید و فروش استفاده کنند و یا اگر می توانند با استفاده از پاسپورت خویشاوندان مورد اعتماد خود در کشورهای دیگر در صرافی های خارجی ثبت نام کنند. البته باید مراقب مسائل امنیتی باشند و برای اتصال به چنین حساب هایی حتما از VPN استفاده کنند.

رایج ترین رمزارزها

  • بیت کوین (Bitcoin): اولین ارز رمزنگاری‌ شده که آغاز به کار کرد.
  • اتریوم (Ethereum): یک رمزارز با قابلیت برنامه ریزی و منبع باز است، که به توسعه‌دهندگان خود اجازه می‌دهد برنامه‌ها و تکنولوژی‌های گسترده‌ای که با بیت کوین کار نمی‌کنند را بسازند.
  • ریپل (Ripple): برخلاف اغلب رمزارزها، برای دست‌یابی به اجماع گستردۀ شبکه برای تراکنش‌ها از بلاک چین استفاده نمی‌کند. در عوض، یک فرایند اجماع تکراری انجام می‌شود که آن را سریع‌تر از بیت کوین، اما در عین حال آسیب‌پذیرتر برای هکرها کرده‌است.
  • بیت کوین کش (Bitcoin Cash): یکی از انشعابات بیت کوین است که از طرف بزرگ‌ترین شرکت استخراج بیت کوین و سازندۀ تراشه‌‌های ASIC، پشتیبانی می‌شود. بیت کوین کش تنها چند ماهی است که به وجود آمده است، اما در حال حاضر با در نظر گرفتن حجم بازار، به ردۀ 5 رمزارز برتر رسیده است.
  • نم (NEM): بر خلاف بیشتر رمزارزها که از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند، از الگوریتم اثبات اهمیت استفاده می‌کند که از کاربران می‌خواهد به‌منظور دریافت یک کوین جدید، تعداد مشخصی از کوین را، به صورت بالفعل در اختیار داشته باشند. این سیستم از کاربرانش می‌خواهد تا دارایی‌هایشان را خرج کنند و تراکنش‌ها را ردیابی می‌کند تا بفهمد که مثلا فلان کاربر چقدر برای شبکه نم با اهمیت است.
  • لایت کوین (Litecoin): یک ارز رمزنگاری‌ شده که هدف از خلق آن این بود که در مقایسه با بیت کوین که «طلای دیجیتال» است، «نقره دیجیتال» باشد. لایت کوین هم یک انشعاب از بیت کوین است، که می‌تواند چهار برابر سریع‌تر تولید بلاک کند و همچنین حداکثر تعداد قابل تولید آن چهار برابر بیشتر است؛ یعنی 84 میلیون لایت کوین.
  • آیوتا (IOTA): فناوری دفترکلِ این رمزارز «Tangle» نامیده می‌شود که دستاورد بزرگ آن به حساب می‌آید. این فناوری از ارسال کننده می‌خواهد که اثبات کار (Proof of Work) انجام دهد که دو تراکنش را تایید می‌کند. بنابراین، آیوتا استخراج کنندگان اختصاصی را از این فرایند خارج کرده است.
  • دش (Dash): یک شبکه دولایه است. لایه اول استخراج کننده‌ها هستند، که امنیت شبکه را تامین می‌کنند و تراکنش‌ها را ثبت می‌کنند در حالی که لایه دوم از مستر نودها (masternodes) تشکیل می‌شود که تراکنش‌ها را منتقل می‌کنند و تراکنش‌های ارسال سریع (InstantSend) و ارسال خصوصی (PrivateSend) را فعال می‌کنند. ارسال سریع به مراتب از بیت کوین سریع‌تر است و ارسال خصوصی کاملا ناشناس انجام می‌شود.
  • مونرو (Monero): رمزارزی است با قابلیت تراکنش خصوصی و یکی از فعالترین انجمن‌ها را دارد، که به خاطر ایده‌آل‌های باز و متمرکز بر حریم خصوصی آن است.

وضعیت قانونی رمز ارزها

با فراگیر شدن هر چه بیشتر رمز ارزها، سازمان‌های اجرای قانون، مقامات مالیاتی و قانون‌گذاران سراسر جهان در صدد هستند که مفهوم حقیقی رمز ارزها را کشف کنند، و متوجه شوند که رمزارزها دقیقا کجای آئیننامه‌های موجود و در راستای کدام قانون قرار می‌گیرند.

با معرفی اولین رمز ارز یعنی بیت کوین، یک الگوی کاملا جدید خلق شد. ارزهای غیر متمرکز و خودپایداری که هیچ شکل و صورت فیزیکی ندارند و توسط هیچ شخصی کنترل نمی‌شوند، همیشه باعث بروز آشفتگی در میان قانون‌گذاران بودند.

نگرانی‌های زیادی دربارۀ ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال و قابلیت آن‌ها مبنی بر اینکه می‌توانند به‌صورت ناشناس مورد استفاده قرار بگیرند، وجود دارد. مقامات سراسر جهان دربارۀ اشتیاقی که معامله‌کنندگان کالاها و خدمات غیرقانونی به رمز ارزها نشان می‌دهند، نگران هستند. بیش از همه، آن‌ها نگران استفاده از رمز ارزها به عنوان ابزاری برای پول‌شویی و طرح‌های فرار مالیاتی هستند.

از نوامبر سال 2017، بیت کوین و سایر رمز ارزها تنها در کشورهای بنگلادش، بولیوی، اکوادور، قرقیزستان و ویتنام غیرقانونی اعلام شدند؛ روسیه و چین نیز در آستانه ممنون‌کردن آن‌ها هستند. به هر حال، تا به این لحظه در حوزه‌های قضایی دیگر استفاده از رمز ارزها غیرقانونی اعلام نشده است. اما قوانین و مقررات آن بسته به هر کشور، کاملا متفاوت است.

آینده رمز ارزها از نگاه افراد برتر فناوری های دیجیتال

 

بیت کوین بسیار ایده هیجان انگیزی است زیرا نشان می دهد که چقدر می تواند ارزان باشد و بهتر از ارزهای فیات است زیرا مجبور نیستید بصورت فیزیکی برای انجام معاملات حضور داشته باشید. همچنین  ارزهای فیات در تراکنش های بسیار سنگین می توانند بسیار هزینه بردار باشند.بیل گیتس موسس مایکروسافت 

 

در حال حاضر ارزهای دیجیتال و بیت کوین جایگاه جهانی خود را دارند و انسانهای بسیاری روی آنها سرمایه گذاری کرده اند. درست است بازار معاملات بیت کوین بسیار پر نوسان است، خیلی ها ضرر می کنند و خیلی های دیگر سود، اما در هر صورت تبدیل به منبع درآمد و پشتوانه بسیار خوبی شده است.ریچارد برانسون موسس خطوط هواپیمایی ویرجین و 400 تجارت جهانی دیگر

 

هنگامی که واحد پول بیت کوین از ارز به پول نقد تبدیل می شود ، آن رابط باید تحت حمایت های نظارتی باقی بماند. من فکر می کنم این واقعیت که در جهان بیت کوین یک الگوریتم جایگزین عملکرد دولت است، بسیار جالب است.ال گور، معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا

 

بیت کوین یک دستاورد رمزنگاری قابل توجه است. توانایی ایجاد چیزی که در دنیای دیجیتال قابل تکرار نیست، ارزش عظیمی دارد و بسیاری از مردم کسب و کارهایی را در راستای آن ایجاد می کنند.اریک اشمیت ، رئیس اجرایی گوگل

 

پی پال اهداف بزرگی برای ایجاد یک ارز جدید داشت. اما در این کار شکست خوردیم و ما فقط یک سیستم پرداخت جدید ایجاد کردیم. فکر می کنم بیت کوین در سطح یک ارز جدید موفق بوده است ، اما سیستم پرداخت تا حدودی فاقد آن است. استفاده از آن بسیار سخت است ، و این یک چالش بزرگ برای بیت کوین است.





:: برچسب‌ها: رمز ارز ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: