فورک بیت کوین چیست؟
نوشته شده توسط : علیرضا

در این راهنما، ما قصد داریم آنچه را که شما باید در مورد فورک های تازه ارائه شده بدانید، توضیح دهیم. ما توضیح خواهیم داد که یک فورک بیت کوین چیست، و در ادامه در مورد برخی از محبوب ترین و معروف ترین فورک های سالهای اخیر بحث می شود.

پس از آن، ما در مورد یک جفت فورک بیت کوین که برای آینده برنامه ریزی شده اند صحبت خواهیم کرد، و راجع به اینکه آیا بیت کوین ارزی است که همیشه در صدر خواهد ماند یا خیر؟ پس بدون درنگ بحث را شروع می کنیم.

فهرست مطالب

فورک بیت کوین چیست؟

* محبوب ترین ها

  • بیت کوین کش
  • بیت کوین گلد
  • بیت کوین خصوصی
  • بیت کوین دایموند

* جدول مقایسه

* ۳ فورک بیت کوین

* آیا بیت کوین همیشه در صدر خواهد بود؟

نتیجه گیری

بیشتر بخوانید: تنها یک درصد از فعالیت‌های امسال بیت کوین صرف کارهای غیرقانونی شد!

فورک بیت کوین چیست؟

ساده‌ترین شکل آن زمانی است که کسی یک کپی از کد بلاک چین بیت کوین ایجاد می‌کند و باعث ایجاد تغییراتی در آن می‌شود. این تغییرات به دلایل مختلفی مانند هک کردن بلاک چین قبلی یا به دلیل نیاز به پیشرفت هایی ممکن است ایجاد شود. به طور کلی دو نوع فورک بلاک چین وجود دارد - "هارد فورک" و "سافت فورک".

یک سافت فورک ساده تر از یک هارد فورک است، زیرا فقط تغییرات کوچکی در بلاک چین ایجاد می شود. سافت فورک به عنوان "سازگار با عقب" شناخته می شود زیرا در حالی که معاملات قدیمی دیگر معتبر نیستند، معاملات جدید توسط هر دو گره قدیمی و گره جدید شناخته می شوند. برای اینکه یک سافت فورک موفق شود، باید "اجماع اکثریت" را که مانند یک رای عمومی است دریافت کند.

  • نکته: یک نود برای توصیف یک دستگاه به کار می‌رود که به یک بلاک چین متصل است تا به تایید تراکنش ها کمک کند. هزاران گره بیت کوین در سراسر جهان وجود دارد!

یک هارد فورک بیت کوین نسبت به یک سافت فورک بیت کوین کمی متفاوت است، زیرا در اصل یک بلاک چین جدید ایجاد می کند. بیت کوین کش یک نمونه معروف از هارد فورک بیت کوین است. از آنجایی که اکثر بلاکچین ها مانند بیت کوین منبع باز هستند، هر کسی می تواند کد را مشاهده و کپی کند، به این معنی که یک هارد فورک بیت کوین می تواند توسط هر کسی اجرا شود.

بنابراین، اکنون که می دانید این نوآوری چیست، قسمت بعدی این راهنما در مورد برخی از معروف ترین بازنویسان بیت کوین در تمام زمان ها است!

محبوب ترین ها

بیت کوین کش

در سال ۲۰۱۷، گروهی از توسعه دهندگان با نفوذ بیت کوین تصمیم به انجام یک هارد فورک از کلاینت بیت کوین گرفتند که نتیجه آن ایجاد یک ارز رمزنگاری و بلاک چین کاملاً جدید بیت کوین کش (BCH) بود.

دلیل اصلی این تقسیم بیت کوین به این دلیل بود که هزینه های معامله بیت کوین بسیار گران می شدند. در واقع، گرچه در سال ۲۰۰۹ مبلغ آن کمتر از یک سنت بود ولی به سرعت به چند دلار در هر معامله افزایش یافت.

با این حال، قبل از انجام هارد فورک بیت کوین، گروه توسعه دهندگان سعی کردند جامعه بیت کوین را متقاعد کنند تا تغییرات لازم را در کلاینت اصلی بیت کوین ایجاد کنند.

تغییراتی که تیمی از توسعه دهندگان می خواستند ایجاد کنند، افزایش حداکثر اندازه بلاک از ۱مگابایت به ۸ مگابایت بود. این امر به ماینرها اجازه می دهد معاملات بیشتری را به یک بلاک اضافه کنند و این باعث می شود هزینه هایی که کاربران بیت کوین برای انتقال وجه پرداخت می کنند، کاهش یابد.

آیا به یاد دارید که در قسمت قبل به این موضوع اشاره کردیم که یک سافت فورک نیاز به دریافت اکثریت آرا دارد؟ خوب، متأسفانه، اکثر کاربران بیت کوین نمی خواستند این تغییر را ایجاد کنند، بنابراین آنها مجبور به ایجاد یک بلاک چین جدید بودند.

بلاکچین بیت کوین کش به طور رسمی در تاریخ ۱ آگوست ۲۰۱۷ راه اندازی شد. درست مانند بیت کوین، عرضه بیت کوین کش به ۲‍۱ میلیون کوین محدود شده است و هر بلاک ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا تایید شود.

از طرف دیگر، به دلیل اینکه حداکثر اندازه بلاک هشت برابر افزایش یافته بود، به بلاک چین بیت کوین کش (یا فورک بیت کوین) اجازه می داد تا معاملات بیشتری را مقیاس کند. مقیاس پذیری (یا مقیاس گذاری) حداکثر میزان معاملات است  که یک بلاک چین خاص می تواند در هر ثانیه پردازش کند.

بیت کوین از این نظر بسیار محدود است زیرا تنها می تواند به طور متوسط ۷ معامله را در ثانیه پردازش کند. این یکی از مواردی است که هم اکنون باعث افت بیت کوین می شود - اگر قرار است به عنوان یک سیستم پرداخت جهانی مورد استفاده قرار گیرد، باید عملکرد مقیاس پذیری خود را بهبود ببخشد.

بیشتر بخوانید: نگاهی مختصر به کیف پول‌های بیت کوین

با توجه به تغییراتی که پس از این تقسیم بیت کوین به وجود آمد، بیت کوین کش می تواند حدود ۶۱ معامله در ثانیه را پردازش کند.

جالب اینجاست که هر فردی که در روز تقسیم بیت کوین، بیت کوین در اختیار داشت، دقیقاً همان مقدار کوین بیت کوین کش (BCH) دریافت می کرد. این بدان معنی است که اگر شما ۰.۵ BTC را در اختیار داشته باشید، هنگام راه اندازی بیت کوین کش نیز ۰.۵ BCH دریافت خواهید کرد.

از زمان راه اندازی این فورک بیت کوین، این یک پروژه بسیار موفقی بوده است. در حقیقت، در زمان نوشتن در ژوئن سال ۲۰۱۸، این چهارمین ارز با ارزش در صنعت است. در دسامبر سال ۲۰۱۷، بیت کوین کش به اوج خود یعنی بیش از ۴۰۰۰ دلار رسید، درحالیکه سرمایه گذاری کلی بازار فقط زیر ۷۰ میلیارد دلار بود!

شخص اصلی در پشت پروژه بیت کوین کش یک سرمایه گذار معروف ارز رمزنگاری به نام Roger Ver است. Ver که غالباً از آن به عنوان "بیت کوین عیسی" یاد می شود، معتقد است که بیت کوین کش در واقع "بیت کوین واقعی" است، و او فکر می کند که این بیت کوین در صدر ارزهای رمزنگاری قرار خواهد گرفت.

شخص اصلی در پشت پروژه بیت کوین کش یک سرمایه گذار معروف ارز رمزنگاری به نام Roger Ver است. Ver که غالباً از آن به عنوان "بیت کوین عیسی" یاد می شود،
سرمایه گذاری در استارت آپ های مربوط به بیت کوین: 

بیت کوین از زمان اینترنت مهمترین اختراع در تاریخ جهان است.Roger Ver

 بنابراین، اکنون که در مورد فورک بیت کوین کش اطلاعاتی کسب کرده اید، هارد فورک دیگر بیت کوین که قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم، بیت کوین گلد است.

بیشتر بخوانید: چکش خواری تراکنش به چه معناست؟

بیت کوین گلد

بیت کوین گلد، یک بلاک چین فورک بیت کوین است که به طور رسمی در اکتبر سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد. در حالی که بیت کوین کش نگران کاهش هزینه معاملات بود، افراد پشتیبان بیت کوین گلد می خواستند بیت کوین را "غیر متمرکز" تر کنند.

اگرچه بیت کوین هنوز از نظر فنی غیرمتمرکز است و این سیستم توسط هیچ مرجع واحدی کنترل نمی شود و همچنین از طرف هر بانک مرکزی یا کشوری پشتیبانی نمی شود، اما هنوز هم نگرانی هایی درباره نحوه تأیید / استخراج معاملات وجود دارد.

این امر به این دلیل است که اکثریت قریب به اتفاق استخراج بیت کوین تنها با چند استخر در چین کنترل می شود. یک استخر استخراج جایی است که بسیاری از افراد منابع سخت افزاری خود را در کنار هم جمع می کنند تا به آن‌ها شانس بهتری برای برنده شدن پاداش داده شود.

پس از برنده شدن، پاداش بیت کوین، براساس میزان سرمایه گذاری هر شخص، بین آن استخر تقسیم می شود. در نهایت، این امر باعث می‌شود که افرادی که استخر استخراج را اداره می‌کنند قدرت و نفوذ زیادی بر روی این شبکه داشته باشند، به همین دلیل برخی معتقدند که این فورک بیت کوین بیش از حد متمرکز شده است.

در روزهای اولیه قبل از اینکه استخرهای استخراج غالب شوند، امکان استخراج بیت کوین با استفاده از یک CPU یا GPU پایه وجود داشت، به این معنی که هر کسی می توانست این کار را در خانه خود با آسایش انجام دهد. امروزه اگر شما بخواهید شانس برنده شدن داشته باشید، این پروسه طولانی است - نه تنها باید بخشی از یک استخر استخراج باشید بلکه باید سخت افزار ASIC بسیار گران قیمت خود را نیز در اختیار داشته باشید.

اما حدس بزنید چه کسی سخت افزار استخراج را تولید می کند؟ یکی از بزرگترین استخرهای استخراج در صنعت!

در پاسخ، بیت کوین گلد یک فرآیند استخراج جدیدی را نصب کرد که اطمینان می دهد از سخت افزارهای تخصصی و گران قیمت نمی توان برای افزایش شانس شخصی برای دریافت پاداش استخراج استفاده کرد.

با یک مثال مسئله را باز می کنیم:

اگر یک فراری با ۱۰ مینی کوپر مسابقه دهد، به نظر شما کدام ماشین برنده خواهد شد؟ خوب، بدیهی است که فراری، چون قدرتمندترین موتور را دارد! با این حال، بیت کوین گلد، اوضاع را تغییر می دهد به گونه ای که به جای اینکه فراری در این مسابقه حضور داشته باشد، فقط ۱۰ مینی کوپر وجود دارد که به همه شانس پیروزی می دهد.

درست مثل بیت کوین و فورک بیت کوین، بیت کوین گلد عرضه کوین بیت کوین گلد خود را به حداکثر ۲۱ میلیون محدود می کند. علاوه بر این، حداکثر اندازه بلاک ۱ مگابایت نیز افزایش نیافته است. با این وجود، بجای اینکه مانند بیت کوین ۱۰ دقیقه تایید معاملات زمان ببرد، بیت کوین گلد می تواند تنها در ۲.۵ دقیقه معامله را تأیید کند و این کار را چهار برابر سریع تر انجام دهد!

تفاوت عمده دیگر، روشی است که ماینرها برای تایید معاملات استفاده می کنند. جالب اینجاست که بیت کوین گلد همچنین از اثبات کار(دقیقاً مانند بیت کوین) استفاده می کند، اما این روش تنها برای اجازه دادن به GPU ها برای استخراج، تغییر کرده است، نه ASIC ها.

درست مانند فورک بیت کوین کش، هرکسی که در زمان راه اندازی  بیت کوین داشته باشد، به همان میزان بیت کوین گلد دریافت می کند.

از زمان راه اندازی، بیت کوین گلد نیز بسیار خوب عمل کرده است. کوین BTG در دسامبر ۲۰۱۷ به اوج خود رسید و به ۸ میلیارد دلار در بازار سرمایه گذاری رسید.

با این حال ، در ماه می سال ۲۰۱۸ بیت کوین گلد، "حمله 51٪" را تجربه کرد. این در شرایطی است که شخص (یا گروهی از افراد که با هم کار می کنند) قادر به کسب ۵۱٪ یا بیشتر قدرت هش بلاک چین هستند، بدین معنی که آنها به طور موقت قادر به ایجاد تغییراتی در شبکه هستند. این امر باعث شد تا حدودی ۱۸ میلیون دلار کوین های بیت کوین گلد در مبادله شخص ثالث به سرقت رفته و تبدیل شوند.

این حمله در واقع کاملاً طعنه آمیز است زیرا کل هدف بیت کوین گلد جلوگیری از کنترل بیش از حد ماینرهای متمرکز بود. در نتیجه، اعتقاد بر این است که توسعه دهندگان در حال برنامه‌ریزی برای اجرای یک فورک از کد بیت کوین گلد هستند تا اطمینان حاصل کنند که دیگر این اتفاق نخواهد افتاد.

بنابراین، اکنون که در مورد فورک بیت کوین گلد می دانید، در قسمت بعدی این راهنما قصد داریم درباره بیت کوین پرایویت صحبت کنیم!

بیشتر بخوانید: زدکش محصول خود را از نو می‌سازد

بیت کوین پرایویت 

بیت کوین پرایویت در مارس ۲۰۱۸ رسماً راه اندازی شد، اما در واقع فورک مستقیم بیت کوین اصلی نبود. اینجا جایی است که چیزها کمی پیچیده می‌شوند:

بیت کوین پرایویت از یک بلاک چین به نام ZClassic، فورک شده است.

ZClassic از بلاک چینی به نام ZCash فورک شده است.

ZCash از بیت کوین اصلی فورک شده است.

بنیانگذار و توسعه دهنده اصلی آن، رت کریتون، ZClassic را نیز ایجاد کرد و از آن زمان به بعد، دیگران به این تیم پیوستند. ایده کریتون این بود که محرمانه بودن و رازداری ZClassic را با امنیت و محبوبیت بیت کوین ترکیب کند.

دقیقاً مانند سایر فورک های بیت کوین که در مورد آن صحبت کردیم، هر کس که بیت کوین را در زمان راه اندازی در اختیار داشته باشد، به آن یک امتیاز ۱ : ۱ بیت کوین پرایویت (BTCP) تعلق می گیرد. علاوه بر این، به هرکسی که دارای ZClassic یا (ZCL) است نیز یک پیشنهاد ۱ : ۱ اعطا می شود. این بدان معنی است که اگر شما BTC و ZCL را در دست داشته باشید، دو بار کوین های بیت کوین پرایویت را دریافت می کنید!

بیت کوین پرایویت در مارس ۲۰۱۸ رسماً راه اندازی شد، اما در واقع فورک مستقیم بیت کوین اصلی نبود. اینجا جایی است که چیزها کمی پیچیده می‌شوند:

در مجموع، حداکثر ۲۱ میلیون کوین BTCP وجود دارد. اندازه بلاک دو برابر اندازه بیت کوین در۲ مگابایت است و همچنین می تواند چهار برابر سریعتر معامله را تأیید کند.

علاوه بر این، درست مانند فورک بیت کوین، بیت کوین گلد، مکانیزم استخراج برای جلوگیری از استفاده افراد از سخت افزار گران قیمت اصلاح شده است، به این معنی که این شبکه بسیار منصفانه تری نسبت به بیت کوین است. برای واضح تر شدن، از مکانیزم اجماع اثبات کار نیز استفاده می کند.

نه تنها بیت کوین گلد خیلی سریعتر و منصفانه تر از بیت کوین اصلی است، بلکه همانطور که از نام آن پیداست، امکان انجام معاملات خصوصی بیشتری را نیز فراهم می کند. درست مثل بلاک چین ZClassic، بیت کوین پرایویت، از چیزی به نام "ZK-Snarks" استفاده می کند.

اگرچه هر انتقال وجه هنوز به دفتر عمومی ارسال می شود، هم فرستنده و هم گیرنده خصوصی باقی می مانند. این موضوع کمی با بیت کوین اصلی متفاوت است، زیرا اگرچه هویت واقعی فرستنده و گیرنده فاش نمی شود، فهمیدن اینکه چقدر آدرس بیت کوین مشخص است، امکان پذیر است. نه تنها این مورد، بلکه می توانید ببینید که در گذشته چه مقدار آدرس خاص ارسال و دریافت شده است.

از زمان آغاز به کار بیت کوین گلد در مارس ۲۰۱۸، این رقم به  به اوج خود رسیده‌است که بیش از ۱.۵ میلیارد دلار در بازار سرمایه گذاری است که در آوریل ۲۰۱۸ به دست آمده است.

بنابراین، اکنون که شما درباره بیت کوین کش، بیت کوین گلد، و بیت کوین پرایویت می دانید، آخرین فورک بیت کوین که قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم، بیت کوین دایموند است!

بیشتر بخوانید: نامهٔ استیو فوربس به زاکربرگ درباره لیبرا

بیت کوین دایموند

بیت کوین دایموند مستقیماً از کلاینت بیت کوین اصلی فورک شده است. تمرکز اصلی تیم توسعه این شرکت این بود که کاربران بتوانند ناشناس تر بمانند. به این معنا، هدف آن بسیار شبیه به بیت کوین پرایویت است.

بیت کوین دایموند، هنگامی که برای اولین بار در نوامبر سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد، کوین های خود را با روشی کمی متفاوت با دیگر فورک های بیت کوین که ذکر کردیم توزیع کرد. در حالی که دیگر کوین ها کل عرضه خود را تا ۲۱میلیون کوین نگه داشتند، بیت کوین دایموند این میزان را ۱۰ برابر افزایش داد. در نتیجه، اگر در زمان فورک ۰.۵ BTC را نگه داشتید، ۵ کوین بیت کوین دایموند (BCD) دریافت می کردید.

دقیقاً مانند بیت کوین کش، حداکثر اندازه بلاک از۱ مگابایت تا ۸ مگابایت افزایش یافته است و زمان تأیید معاملات آن ۱۰ دقیقه است. برخی از افراد جامعه ارزهای رمزنگاری معتقدند که بیت کوین دایموند یک حقه است،  با وجود اینکه بسیاری از افراد خوشحال نیستند چرا که این تیم حتی یک کاغذ سفید هم منتشر نکرده است.

در زمان نوشتن در ژوئن ۲۰۱۸، تمام چیزی که در مورد بنیانگذاران می دانیم این است که آنها در اصل ماینرهای بیت کوین بودند و با نام های "تیم ایوی" و "تیم ۰۰۷" فعالیت می کردند. در هر صورت، به مقدار بسیار زیادی از ۱ میلیارد دلار در سرمایه‌گذاری در بازار رسیده‌ است که در آوریل ۲۰۱۸ به دست آمد.

جدول مقایسه

اگر این راهنمای فورک بیت کوین را تا این لحظه مطالعه کرده باشید، اکنون شما ایده خوبی در مورد محبوب ترین فورک هایی که تاکنون اتفاق افتاده است دارید. قبل از شروع کار، به نمودار مقایسه زیر نگاهی بیندازید، که ویژگی های اصلی بلاک چین های مختلف فورک را مقایسه می کند.

اگر این راهنمای فورک بیت کوین را تا این لحظه مطالعه کرده باشید، اکنون شما ایده خوبی در مورد محبوب ترین فورک هایی که تاکنون اتفاق افتاده است دارید. قبل از شروع کار، به نمودار مقایسه زیر نگاهی بیندازید، که ویژگی های اصلی بلاک چین های مختلف فورک را مقایسه می کند.

فورک های بیت کوین آینده

قبل از ادامه بحث، می خواهیم چند نکته کلیدی را ارزیابی کنیم زمانی که شما بیت کوین در اختیار دارید و انتظار تعدادی کوین رایگان از هر کدام از فورک های بیت کوین دارید.

هرگز بیت کوین را به آدرس دیگری ارسال نکنید فقط به این دلیل که یک بلاکچین تازه فورک شده به شما گفته است. اگر فورک قانونی باشد، کوین ها بر اساس منابع فعلی شما در دسترس خواهند بود.

اگر بلاک چین تازه فورک شده از شما بخواهد که کلیدهای خصوصی خود را برای آنها ارسال کنید، این کار را نکنید. این قطعاً کلاهبرداری است.

همیشه برای انتخاب فورک خود ابتدا تحقیق کنید. بسیاری از لینک های جدید از نام تجاری بیت کوین استفاده می کنند تا کاربران را ترغیب کنند که به آنها اعتماد کنند. همیشه اینطور نیست.

به هر حال، اکنون راه تمام نشده است، می توانیم به چند فورک آینده نگاهی بیندازیم. هر دو فورک بیت کوین در زیر در مرحله توسعه قرار دارند، بنابراین ما هنوز تاریخ دقیق فورک بیت کوین را نداریم، و همچنین هیچ یک از اطلاعات از قبل منتشر شده نهایی نیست.

بیت کوین ناشناس: این پروژه به دنبال ترکیب اثبات کار و اثبات سهام است تا بتواند نحوه استخراج معاملات را بهبود ببخشد. آنها همچنین قصد دارند از فناوری ZK-Snark که قبلاً به آن اشاره کردیم ( بیت کوین پرایویت) استفاده کنند.

BitcoinZeroX: تاریخ این فورک بیت کوین، سپتامبر ۲۰۱۸ تعیین شده است، با این حال هنوز تأیید نشده است. این فورک ترکیبی از بیت کوین و Hexxcoin خواهد بود. هدف از این فورک بیت کوین ایجاد یک بلاک چین حتی ناشناس تر از بیت کوین پرایویت است. هر شخصی که بیت کوین، Hexxcoin یا هردو را در اختیار دارد، BitcoinZeroX را به صورت 1: 1 دریافت می کند.

بیشتر بخوانید: ۸ تا از بهترین منابع برای مطالعه تکنولوژی بلاک چین

آیا بیت کوین همیشه در صدر خواهد بود؟

همانطور که احتمالاً میدانید، بیت کوین، اولین واصلی ترین ارز دیجیتال است. هنگامی که در سال ۲۰۰۹ راه اندازی شد، هدف اصلی بیت کوین ایجاد یک سیستم پرداخت جهانی بود که می توانست توسط هر کسی در جهان استفاده شود، بدون اینکه برای تأیید معاملات نیازی به شخص ثالث باشد.

همانطور که احتمالاً میدانید، بیت کوین، اولین واصلی ترین ارز دیجیتال است. هنگامی که در سال ۲۰۰۹ راه اندازی شد، هدف اصلی بیت کوین ایجاد یک سیستم پرداخت جهانی بود که می توانست توسط هر کسی در جهان استفاده شود، بدون اینکه برای تأیید معاملات نیازی به شخص ثالث باشد.

با این حال، با وجود اینکه بیت کوین به دهمین سال تجارت خود نزدیک می‌شود، زمان معامله هنوز در عرض ۱۰ دقیقه بسیار کند است. علاوه بر این، این شبکه تنها می‌تواند حدود ۷ تراکنش را در هر ثانیه انجام دهد و به نظر می‌رسد که هزینه‌های معامله بالاتر و بالاتر می‌رود.





:: برچسب‌ها: بیت کوین ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: